tilbage

Land Rover Forum  

117384: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 11:35:47)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Ja, så spørger jeg igen efter ligt hjælp - afgiften den kommer jo helt automatisk, men det går ikke at gå fra gule til hvide medaljer uden en dataerklæring. Er der evt. nogen af jer gode LR makkere der har en sådan liggende, I kan sende (gerne mail)

Mit køretøj er en 109 årgang dec1982 - diesel 2,25 indreg som van N1 men skal over som M1 - altså personvogn...

puhhh... ud over at jeg naturligvis vil blive super lykkelig, vil jeg også blive rigtig rigtig meget glad OG taknemmelig

Skrev til glad.dk i sidste uge OG til LRDK men har intet hørt fra glad og automail fra LRDK der siger vent, to ugers eksepeditionstid....

solskinshilsner
LaRs
117386: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 12:39:32) (svar på 117384)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hvis dit chassinummer begynder med 919... vil jeg klart mene at du skal bruge typegodkendelse T 063 43 - 00

Den dækker 109" serie III diesel.

Du kommer nok til at maile Trafikstyrelsen om at sende den til dig, da den er så gammel så den ikke er i deres åbne systemer.

Hvorfor spørger de om en dataerklæring, de kan jo se på typegodkendelsen hvilken bil det er og at der ikke bliver bygget om på den.

Borset fra hvis det er stationwaggon, der skal de vide hvor seleforankringspunkter sidder osv. og det er en særdeles kompliceret historie når der skal monteres seler til bagsæderne.

Mvh
Kenneth Poulsen
117396: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 16:28:50) (svar på 117386)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Kenneth, t-styr havde ifølge eget udsagn IKKE en typegodkendelse liggende på at lave en van (N1) LR109" om til personbil (M1) - derfor henviste de til en dataerklæring fra Land Rover om, at bilen må have sæder bagi på de langsgående kasser til gavn for passagerer :-)

Og da jeg har kontaktet både LandRover DK og bilhuset Glad, men intet svar fået, og gerne vil have synet dytten, skriver jeg her... men hvis du mener, at typegodkendelsen du nævner, skulle gøre miraklet, så beder jeg da fluks t-styr om at få den sendt...

Iøvrigt, så står der på MIN registreringsattest INTET i feltet typegodkendelsesnummer

stelnummeret er iøvrigt:
SALLBCAG2AA183162
hvis det kan hjælpe nogen til at finde det rette dokument??!!

Bedste hilsner
LaRs, forhåbentlig snart på hvide medaljer så jeg ikke skal efterlade grædende unger i indkørslen, når fruen vil med på tur... ;-D
117397: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 18:10:22) (svar på 117396)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
T8300 dækker sene 109" diesel i flere udførelser i forhold de bogstaver der indgår i chassinummeret.

Den kan man også finde på SKAT's hjemmeside under typegodkendelser.

I øvrigt er din bil T godkendt i typegodkendelsen, så der er valgfri opbygning med hensyn til karosseriet, måske det lige var værd at nævne.
Desværre er SKAT stærkset i sølvgrå stationscars i mellemklassen, der er max. 10 år gamle.

GLAD ved ikke noget om sagen, men ring direkte over og snak med Sten Hougborg på Land Rover Danmark - han ved det og er mægtig flink og hjælpsom.

Mit store spørgsmål er, om du overhovedet kan få godkendt langsgående sæder?
Prøv at tale med synsfætteren om det, de blev forbudt en gang i 2000-2001(?)
Der findes ikke en 109" 3 dørs model der er født med langsgående sæder, men man har altid kunne købe/bestille langsgående sæder til dem (4 x stationwaggon bænke)også til nye biler, de var en slags ekstraudstyr.
Militæret i UK har også altid kørt med langsgående sæder, men jeg tror ikke Land Rover har leveret en model med den opbygning og derfor vil jeg mene at det er svært at overbevise SKAT om at den er godkendt til det.

Af flere forskellige årsager kan det være du må opbygge bilen med fremadvendte sæder i det antal du har brug for, op til 8 passagerer.
OG montere seler til dem alle og der løber du så ind i de problemer jeg tidligere har beskrevet med bla. seleforankringspunkter.

Mvh
Kenneth Poulsen

117398: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 19:04:40) (svar på 117397)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.55)
Der er solgt mindst fire 109" HT med langsgående bænke i ca. 1978!
De blev solgt til Farvandsvæsenet, var røde med limestonefarve hardtop og med 6-cylindermaskinen! Desuden havde de kardandreven trailer, således hele herligheden faktisk var sekshjulstrukket. Den sidste jeg så af dem, stod hos Ole Olsen i Middelfart, men det er nu også år og dag siden.
Jeg selv ejede en årg 1965 med to langsgående bænke. BD 70.112 på sorte plader ! I alt sæder til syv personer.

Spørg synsmanden, hvad han skal bruge en dataerklæring til på sådan en gammel bil.

Desuden er der intet krav om, at der SKAL være sæder i ladrummet på en personvogn. Du kan bare få den synet uden sæder i. Det er ingen, som kan forhindre dig i!

I r-delskataloget Serie III, partno RTC9007C fra 1977, kan du på siderne 1875-1878 se, hvad du skal bruge. For de langsgående sæder findes ingen sikkerhedssele, i al fald ingen tre-punkts. Jeg kan heller ikke mindes, at der fandtes hoftesele til omtalte sædekonfiguration.

Tre-punktssele er farlige på langsgående sæder - de kan ved uheld forårsage alvorlige endog dødelige skader på hals- og nakke - bør monteres således, at skulderdelen sidder i kørselsretning.

Hofteseler er mere sikre og endda lovlige, idet der kun skal sikres, at passageren ikke støder med hovedet ind i instrumentbordet.
117400: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 19:43:34) (svar på 117398)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Kenneth og Poul,

først og fremmest tak for jeres indlæg - var forbi synshallen i onsdags, hvor vi sammen kort gennemgik bilen. Begge synsmænd var ret meget i tvivl om mangt og meget, hvilket de ærligt erkendte. De fik derfor mit tlfnr, ringede til mig fredag, og bad mig møde op, så vi sammen kunne gå igennem, hvad der skal til, for at ændre fra gul til hvid personbil -

langsgående sæder er okay, og der behøver IKKE være seler til dem, og såfremt der sættes seler i, skal det være hofteseler, andre metoder kan ikke godkendes til langsgående. Jeg vil så iøvrigt også sætte en god læderstrop ved hvert sæde, så der er lidt at holde sig fast ved -

og uanset hvad, så bliver det aldrig familiens hverdagsbil, men derfor vil det alligevel være skønt, at vi SAMMEN kan tage på lidt greenlaning m.m.

Endelig så havde de undersøgt typegodkendelse, og i den forbindelse skulle jeg til MIT køretøj IKKE skaffe en typegodkendelse, men en dataerklæring, hvor importøren tilkendegiver at MIN bil må udsættes for både sæder og passagerer bagi - der HAR været langsgående sæder i bilen i dens liv i forsvaret...

Jeg måtte også gerne montere tværgående sæder, MEN, så SKAL der være trepunktsseler, og godkendt befæstigelse (som du også skriver Kenneth)

Jeg undrer mig over, at det skal være så besværligt, da det jo IKKE er unormalt at have langsgående sæder i en LandRover, måske ikke i mange i DK, men det er jo ikke det, det handler om, men om køretøjet er bygget til det - og det må det jo være...

bedste hilsner
Lars
117401: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 19:56:09) (svar på 117400)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Har så lige luret på netop den typegodkendelse, du har refereret til Kenneth,
T8300 - den må da være fuldt dækkende - har to kreds bremsesystem og så videre - må lige tjekke om den lever op til beskrivelsen af fjedrene - så skulle den være god nok

Iøvrigt, Undskyld Paul, at jeg i ovenstående indlæg staver dit navn forkert, omend min udtale sikkert var fin :-))'

LaRs
117404: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 21:05:22) (svar på 117401)
Lars Nygaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Næh, den giver IKKE mulighed for at ændre fra varevogn til personbil - har læst den igen og igen, og reglerne omkring den, og det er en typegodkendelse til Chassis til varevogn, bus og lastbil - intet om at lave den til personvogn

så det ER nok rigtig, at det kræver en dataerklæring - øv bøv

Lars
117405: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 21:25:20) (svar på 117404)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.55)
Dataerklæringer
Hvad er en dataerklæring?
Du skal bruge en dataerklæring, hvis du skal registrere et ikke-typegodkendelsespligtigt køretøjer (se nedenfor) 1. gang i Danmark.
Dette gælder for:
Personbiler M1 (med henholdsvis benzin- og dieselmotor)
Varebiler N1 (med henholdsvis benzin- og dieselmotor)
Motorcykel
Registreringspligtig knallert
Traktor - herunder terminaltraktor
Påhængsvogn O1 og O2, påhængsvogn til motorcykel, campingvogn samt påhængsredskab med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.
Du kan læse mere om hvilke køretøjer, der behøver en dataerklæring for at kunne synes og godkendes 1. gang i Danmark i Vejledning om syn af køretøjer, kapitel 14.
Hvem udfylder dataerklæringen?
Dataerklæringen skal udfyldes af køretøjsfabrikanten, af køretøjsfabrikantens repræsentant (hvilket ikke er en forhandler, men den ”officielle” importør af mærket), eller af et anerkendt prøvningslaboratorium (fx Teknologisk Institut eller Automobil Teknisk Institut). Ved udfyldelse af Dataerklæringen erklæres, at det aktuelle køretøj opfylder en række bestemmelser, som det ikke er muligt at efterprøve med synshallens normale udstyr (fx at bilen opfylder kravene til crashtest, luftforurening og sikkerhedsselebefæstigelser).
For gamle brugte køretøjer er en Dataerklæring gyldig, så længe erklæringen er nyere end køretøjet. For nye køretøjer er Dataerklæringen gyldig, indtil der kommer nye regler på området.
Hvor afleveres dataerklæringen?
Dataerklæringen afleveres i forbindelse med køretøjets første syn hos en synsvirksomhed.
117407: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 21:34:15) (svar på 117405)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.55)
14.02.2 Registreringssyn af ikke-typegodkendelsespligtige køretøjer 1. Omfattede køretøjer
Sb. § 8. Følgende registreringspligtige køretøjer kan synes og tages i brug uden forud- gående godkendelse:
1) personbiler til højst ni personer, føreren medregnet,
Bemærk, at der jf. § 18 er en undtagelse, så stor personbil (tilladt totalvægt på højst 3.500 kg), der i sin helhed er EF-typegodkendt, også kan synes og tages i brug uden anden forudgående godkendelse.
2) varebiler (tilladt totalvægt på højst 3.500 kg), 3) motorcykler, 4) stor knallert, 5) traktorer,
6) motorredskaber, 7) påhængs- og campingvogne, som er forsynet med påløbsbremser eller ikke er
forsynet med bremser, 8) påhængsvogne til traktorer og motorredskaber og 9) andre påhængsredskaber end campingvogne.

Det er begyndelsen... du kan læse videre her:

http://www.fstyr.dk/DA/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx


Som jeg forstår alt dette, er det kun ved 1. gangs syn, du skal bruge en dataerklæring......


117408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 21:52:18) (svar på 117407)
Lars Nygaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Kære Paul,

Det er virkelig interessant, alt det du har fundet frem til - konklusionen må vel være:
1. ENTEN er det IKKE nødvendigt med dataerklæring, fordi der netop kører flere rundt, som er godkendt på et eller andet grundlag jeg ikke lige kender til (T8300??)

2. ELLER det ER nødvendigt med dataerklæring, da bilens typegodkendelse alene giver mulighed for at lave en varevogn eller bus - og en personbil derfor er et førstegangssyn.... tjah, jeg synes GODT NOK, det har været OP ad bakke, modvind og med megen mudder, at komme fra gule til hvide plader, og ikke nok med det, kroner én masse koster det også... så der er vel ikke meget andet for end at være rigtig Land Rover, slå det gode 4x4 lav til og så trille stille og roligt indtil målet et nået - - - for lade sig gøre, det skal det sgu... iøvrigt Paul angående sæder, så skal de da vist være til stede ved et førstegangssyn - bagefter kan jeg så kaste dem ad H til, hvis de ikke lige passer ind i konens gardinstil til sideruderne....

Lars - der burde logge på, men ikke lige fik det gjort

117411: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 22:17:12) (svar på 117408)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.55)
Der bør findes mindst 10 109" som lille personvogn. Jeg gør lige noget ved sagen i morgen... Må se, om jeg kan få fat i onkel Ib!

Synsmanden skal kun hæfte sig ved, at der foreligger en typegodkendelse på chassiset og resten er ligegyldigt, når det drejer sig om en M1.


117413: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 23:40:20) (svar på 117411)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Lars hvis du nærlæser T8300 så står der oppe ved chassinummeret et * og et **, det henviser til at bilen også er typegodkendt på denne godkendelse som personbil og hvordan skal man gøre uden at montere sæder i ladrummet.
Og som Paul henviser til så er det eneste originale ekstraudstyr til en 3 dørs de langsgående bænke.

Ring til Steen Hougborg på LRDK.

Mvh
Kenneth Poulsen
117415: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (28-11-2011 23:54:25) (svar på 117413)
Lars Nygaard (ikke logget ind, æhmmm) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Paul og Kenneth,

Det er da en SUPER hjælp I her yder - jeg prøver at liste forbi synsmanden med min T8300 i hånden i morgen - skriver lige resultatet her, så er det slet ikke sikkert, vi behøver forstyrre onkel Ib.... eller SH....

Lars
117422: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (29-11-2011 08:49:09) (svar på 117415)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Hej Lars

Du skal have din dataerklæring, fra steen Houborg. Min synshal nægtede pure, at omregistrere uden.En opringning til trafikstyrelsen, hjalp heller ikke. De sagde, at syns hallen var i deres gode ret til, at kræve den. Der skal være stelnr, og fuld id på dataerklæringen.
Jeg har selv, lige været hele møllen igennem. Og det var enda fra bus til m1, hvor der var sæder og seler.
Suk det er bøvlet, at få lov til at betale den dyre vægt afgift, i lille danevang.

PS. Hr. steen Houborg, Skal behandles varsomt. Tilsydentladende virker medlemsskab af DLRK. som en rød klud på manden. Jeg blev beskyldt, for parallel import osv.og det eneste jeg ville, var en dataerklæring. Well alle kan have, en dårlig dag.

PPS.En Data erklæring koster 1800 kr

Med venlig Hilsen
Morten
117423: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (29-11-2011 08:56:08) (svar på 117422)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Morten
Må desværre give dig ret i dit PS.
Men det vil du senere kunne læse om i Oasen.
Mvh.
Martin
117424: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (29-11-2011 09:00:05) (svar på 117423)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Hej Martin

Tak for støtten.

Mvh Morten
Med hvide plader og tom sparegris ;-)
117450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (29-11-2011 14:54:42) (svar på 117424)
Lars Nygaard (IGEN uden at være logget ind) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.100.50)
jaja, sidder på jobbet, var forbi synsmanden i formiddags - den går ikke den der T8300 så Morten, ja, du har nok ret - igen er der liiige noget andet, der skal til - og så til 1800 kroner?? det er da bindegalt - sæder, syn, omregistrering og deraf følgende vægtafgift - for f.... det er da helt vildt - men som synsmanden sagde, jeg kan sagtens lave den som bus til 10 +, hvis du vil, uden andet end det han har - og jeg har kørekortet...men igen, sikke en masse bøvl dét så afstedkommer... suuuuuuuuuk...

Fra Lars, der stadig har lidt kroner på lommen, men til gengæld kører rundt i suppen hos, Skat, synsmanden, trafikstyrelsen og nu også snart LandRover DK - og dét vel og mærke på GULE plader...
117455: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (29-11-2011 16:27:05) (svar på 117422)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.254.184)
Hej
Har for nyligt spurgt LRDK ATT. Sten Houborg via mail (bus til gule)men blev af en marketingkoordinator henvist til deres forhandlere ved en vedlagt forhandler liste
Mvh.Johnny
117456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (29-11-2011 16:38:05) (svar på 117455)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Johnny

Håber du har fået fat i hr. Houborg, for en forhandler kan ikke udstede en dataerklæring.

Om man synes prisen på en dataerklæring er ok eller ej skal være usagt, men at LR-DK tager sig betalt for at udarbejde en dataerklæring er vel egentlig meget naturlig, der går trods alt noget tid med at klare arbejdet. Og nej - det nuværende LR-DK har ikke allerede tjent penge på en seriebil, da man først overtog importen i 1993 :-)

venligst
Ib 0219
117477: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (30-11-2011 08:46:09) (svar på 117456)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Hej alle

Det er HR.Steen Hougborg, der har nøglen.han er den eneste i hele kongeriget. (og Sverige for den sags skyld)Der kan udstede en data erklæring.

Mvh Morten
8806

Med Data erklæring i glas og ramme over sofaen.
117479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (30-11-2011 09:27:46) (svar på 117477)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej

Land Rover er skam ikke den eneste der kan lave en dataerklæring. Hvis du importerer en bil eller af anden årsag skal bruge en dataerklæring er der firmaer som gør den slags. Det koster bare omkring 10.000. Og ja, de har noget at lave. Så hvis man kan få importøren til at lave den for 1.800, og den vitterlig er et krav for syn, er det bare at komme videre i processen.

117486: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (30-11-2011 12:33:50) (svar på 117479)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.54)
Jeg har endnu ikke fået fat i onkel Ib, men så snart jeg har noget nyt, får I det at vide...

Har dog snakket med en lokal synsmand, som ikke forstår, at der bliver krævet en dataerklæring på en typegodkendt bil1
117497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (30-11-2011 18:13:41) (svar på 117486)
Lars Nygaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Ja, jeg er heller ikke helt sikker på, at jeg forstår hvorfor der skal en dataerklæring til - men.... puha.. har en diesel motor ellers tror jeg næsten den var gået perfekt med en T8401 - nu har jeg sendt en kopi af den til min synsmand, så må vi se, hvad han siger - har også læst en anden tråd herinde at en fik synet sin på en T8695 HCP - underligt - og endelig om endnu en der klarede frisag for dataerklæring på en T8300 - den sidste har færdselsstyrelsen så idag informeret mig om, at man kan klare frisag på, hvis køretøjets første indregistrering er FØR maj 1977 - og da min er fra Dec1982, så er der ingen kære mor... Dataerklæring for at godtgøre, at man kan bremse, som man skal....

Jeg synes VIRKELIG, det er en jungle, og i forhold til T8401, så vil det UNDRE mig såre, at man kan typegodkende et køretøj med V8 BENZIN motor, men at en 2,25 diesel med PRÆCIS samme opbygning skal have en dataerklæring - som skrevet, den er sendt til min synsmand, så ser jeg, hvad han siger....

Lars, der snart burde logge ind :-))
117510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (30-11-2011 20:25:09) (svar på 117497)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.85)
På linie med Paul er jeg uforstående for krav om dataerklæring; når synsmand taster registreringsnr. ind kommer alle bilens data på skærmen.
Kan kun se du er rendt ind i en krakiler- find en anden synsplads.
117535: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (01-12-2011 08:21:31) (svar på 117510)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Hej Alle

Jeg var igennem tre synshaller. De forlangte alle en Dataerklæring.
Skiftede fra td200 m2 til m1.
Og efter en samtale med trafikstyrelsen der slår fast, at synshallen skal have en Dataerklæring, måtte jeg kontakte LRDK.

Efter jeg hørte prisen, på sådan et stykke papir. Prøvede jeg alt for, at undgå. dog uden held.

MVH. Morten
8806

Med en hel mappe med papirer fra told,synshal,trafikstyrelse,LRDK og papir til, at tørre øjne med.
117559: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (01-12-2011 18:04:45) (svar på 117535)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.54)
Så indløb der svar fra Trafikstyrelsen:


Hej

Din Land-Rover kan ved syn godkendes som personbil M1, hvis du fra importøren medbringer dokumentation for, at bilen opfylder de krav, der i 1981 var gældende for personbiler M1. Data-erklæring er unødvendig.

Med venlig hilsen
Jørgen Sjøntoft, Bilinspektør



Dermed er sagen vist afgjort....
117565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mangler dataerklæring serieIII 109 N1 til M1 (01-12-2011 19:52:54) (svar på 117559)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Paul dokumentation fra importøren...hm... ja, det ER da til forskel fra en data-erklæring! Men hvad gør det, når man har fundet de vises sten - efter at have været samtlige typegodkendelsesattester igennem i fortløbende rækkefølge og fremlagt dem, der omhandler MIN bil (109") for BÅDE min synsmand OG færdselsstyrelsen, er der NU enighed om, at jeg møder til syn med min bil UDEN andet end ......trommevirvel og tadeiii.....

Typegodkendelse T8401

bedste hilsner og TAK for kampen, kommentarerne, og ikke mindst, hjælpen
fra Solskinsøen
Lars - for en gangs skyld logget på