119803:
sv: sv: Gammel 1 tons hmk trailer .. nr2" (27-01-2012 17:28:54) (svar på
119801)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Umiddelbart vil jeg mene at det vigtigste er at ha' nogen papirer på den.
Vi havde ikke det store problem med at få synet Sankey'erne. Det vigtigste var at vi havde et eller andet der dokumenterede at det var vores trailere. Et synsted forlangte en "dataerklæring" Fandt ud af at sådan en kostede 3500,- at få udfærdiget af en godkendt ingenør. Men det var slet ikke nødvendigt. Jeg fik et "Grundlag for regissrering" hos Fstyr. Nå jeg viftede synsfolk og skat's motormedarbejdere om næsen med den, så blev stemplerne fundet frem. Det dokument kostede ikke noget og var sådan set bare et bevis på at Fstyr sagde go' for at det var min trailer og at den kunne synes. Jo, den skulle også vejes på godkendt vejer-bod umddelbart inden syn (inden for 24 timer) Og så skulle den selvfølgelig være i orden.
Manglende stelnummer kan være et problem. Især hvis der ikke er nogen papirer på den.
Dækmønsteret er ikke så vigtigt, bare de er ens på begge hjul. Men du må ikke køre med sommerdæk på traileren og vinterdæk på forvognen, skal det være helt kosher. Min synsmand mumlede noget sådan, da han stod og så på Sankey'ens gamle mili-dæk og mine AT-dæk, men jeg fik ham overbevist om at de da trods m+s mærkningen da ikke var vinterdæk, men terrændæk. Den åd han så.
Men det nemmeste er faktisk at finde en synshal der vil syne den, og vil forklare hvad og hvordan. De er sjældnet så firkantede når det "bare" er en trailer.
mvh Niels