120644:
sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 19:24:26) (svar på
120633)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 176.20.88.18)
Hej Kristian,
El er et helvede - eller det synes jeg ihvertfald. Jeg importerede en 90" 300 Tdi i oktober og gik i gang med den store renovering. Herunder afmontering af en masse EL for at sætte en ny MUD konsol ind i midten med videre. Endvidere havde bilen den sjove egenskab, at når man blinkede, ja så viskede den også!
Da jeg troede alt var klart og drejede nøglen, så gik der spunk i det. Den blinkede og viskede, diverse indikator knapper lyste selvom de ikke skulle mv. Meget deprimerende!
Jeg gjorde som Paw har foreslået. Samlede det hele igen som det var, og gik derefter endnu mere systematisk i gang igen. Jeg mærkede samtlige ledninger op med dymotape og var meget omhyggelig med diverse samlinger, hvor ledningerne skulle forlænges/afkortes.
Det hjalp. Den eneste fejl jeg ikke kunne komme til livs var en sammenhæng mellem varmeblæseren og vinduesviskeren. Når jeg tændte for blæseren begyndte bilen at viske igen. Dette problem fik jeg dog klaret ved at trække en ny stelledning fra blæserkontakten. Nu virker alt som det skal, men vejen dertil har været lang og med mange forbandelser under vejs.
Vedr. din aktuelle problemstilling så er det nemme svar, at det er en stelforbindelse den er gal med. Men hvorfor agere bilen så som den gør?
Et eller andet sted løber strømmen baglæns og tager stel fra en anden komponent. Denne komponent tror så, at den er blevet aktiveret og går så i gang med at viske, varme, lyse eller noget andet som den ikke er blevet bedt om :-(.
Ifølge den officielle værkstedsmanual til en 300TDI findes der 4 stelforbindelser på bilen.
1. I motorrummet på bulkhead (lidt ude i højre side)
2. På siden af gearkassen
3. Ved bagruden
4. Bag ved instrumentbordet (midten)
Men, hver komponent i bilen har behov for en stelforbindelse. Selv din højtaler har dette behov. Dermed er det reelt set hver enkel stelforbindelse på hver enkel komponent du skal tjekke. Baggrunden herfor er, at hvis en komponent, f.eks. min varmeblæserkontakt, ikke er korrekt forbundet til det tiltænkte af 4 ovenstående stelforbindelser, så tager den stel fra et andet sted, f.eks. ved viskermotoren. Dermed får viskermotoren strøm baglæns ind og begynder derfor at viske. I relation til dine fejl så kan sammenhængen i bilens adfærd derfor godt skyldes, at en eller anden dims trækker en strøm baglæns et eller andet sted fra.
Inden du begynder at splittet alt fra hinanden så er det selvfølglig smart først lige at tjekke ovenstående 4 "stelpunkter" i bilen. Men, de er sådan set kun samlingspunkter for diverse andre komponenter i bilen.
Jeg var meget overrasket over sammenhængen eller den manglende sammenhæng mellem diverse forskellige EL komponenter i bilen. Det var ikke, og er stadig ikke alt sammen, der giver mening.
Pyha, det blev et langt svar uden at jeg kom frem til en løsning. Jeg vil ikke tage modet fra dig, men der er nok ikke den store vej udenom. Men, jeg håber at du kan finde en hurtig sammenhæng og fejlkilde i din bil. De mange timer som jeg brugte på min egen ville jeg da ihvertfald godt have byttet ud med noget andet.
Ses derude på et tidspunkt,
Jesper