tilbage

Land Rover Forum  

Index
120624: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 13:58:48)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Hej strømkonger

Har brug for råd:
Bil: defender 110 300tdi.

Har været ved at flå div eftermonteret el-grej ud af vognen. Herunder c-lås og alarm.

Efter indgrebet har jeg oplevet det særeste: (ikke de første 5 punkter)

- Motoren forvarmer og starter fint som vanligt.
- Olie og batteri indikator lyser som de skal og går derefter ud som de skal.
- Tankmåler og temp. måler viser "normal".
- Radioen tænder som den skal.
- Ved pos. lys on intet usædvanligt.

- Ved kørelys on: (så er der fest)
- Lysindikator lys i som vanligt.
- En smule lys i tågelygte indikator.
- Tankmåler viser "fuld"
- Tydelig nedgang i motoromdrejninger.
- Radio slukker.

Ved tråd på speeder:
- Kørelys indikator flimrer/ blinker.
- Alt ovenstående kan af og til varieres ved at trække håndbremsen.

(Ovenstående observeret holdende i tomgang stationært i ca 15 min.)

Ved kørsel:
- Ok (tilsyneladende)
-Ved udkobling er den gal igen. (alt ovenstående)

Kørslen tog ca. 15 min. til hjemmet, derefter holdende i tomgang stationært observeres flg:
- Alt tilsyneladende ok. DOG
- Tankmåler stiger en smule ved kørelys on.
- Når blæseren står på max, falder den i omdrejninger når man bruger vinduesvisker eller slår lys on.

Hvad sker der med systemet? Jeg er helt blank!

Forslag, hjælp, tips og trix modtages med kyshånd.

Tak.
Index
120625: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 14:10:36) (svar på 120624)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
stel forbindelser

Hilsen

Hans Martien
Index
120626: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 14:19:29) (svar på 120624)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Først lidt spot.... tag en videofilm af dette el-cirkus...

Dernæst: jeg går ud fra, at du ved demontering af diverse udstyr, har fjernet alle tilslutninger og isoleret evt. blinde ledninger!!!!!

Kontroller stelforbindelse på kørelysmodulet, starteren, tændingslåsen, generatoren, batteriet. Der sidder måske noget, som du ikke har fjernet som f. eks signalmodtager til alarm, dørkontakter eller lignende.

Kørelysrelæ er ofte årsag til lysshow! Det er faktisk der, hvor jeg ville begynde, evt. straks at udskifte med et andet/nyt!
Index
120627: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 14:32:34) (svar på 120626)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Ja tak.

Men hvordan i alverden kan f.eks håndbremsen have indflydelse på alt det andet?

Index
120629: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 14:39:30) (svar på 120627)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Er der ikke kontrollampe for håndbremse ??? Eller der ligger en uisoleret ledning, som bliver skubbet til ved betjening af håndbremsen.

Er bilen en egenimport, siden er der så meget el-ekstraudstyr!?
Index
120632: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 15:48:58) (svar på 120624)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hvis alt virkede, før du begyndte afmonteringen, bliver du nødt til at rekonstruere, hvad du præcis har gjort.
Du har sansynligvis fået afmonteret en stelledning, et eller andet sted..

Hvad der undrer mig er, at det ændrer på motoromdrejningerne.
Det kunne tyde på at du kortslutter generatoren, men det burde give røg. Alternativt, hvis alarmen har haft fjernstart, har du måske haft fat i ledningen til "stopventilen"..

Mener ikke at der er håndbremseindikator, på en 300TDi (??)
Så her må det, som PauSe er inde på, være en ledning du rammer, når du aktiverer håndbremsen...

MEN

Det er og bliver rene gætværk...

Det kan væare alt og intet, der laver disse fejl..

1270
Paw
Index
120633: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 16:16:54) (svar på 120632)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Jo der er håndbremseindikator på og den tænder godt nok når man aktiverer håndbremsen. En stel ledning kunne måske være en mulighed. Var ellers meget forsigtig, troede jeg. Jeg må igang med at splitte ad igen...
Index
120644: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 19:24:26) (svar på 120633)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.88.18)
Hej Kristian,

El er et helvede - eller det synes jeg ihvertfald. Jeg importerede en 90" 300 Tdi i oktober og gik i gang med den store renovering. Herunder afmontering af en masse EL for at sætte en ny MUD konsol ind i midten med videre. Endvidere havde bilen den sjove egenskab, at når man blinkede, ja så viskede den også!

Da jeg troede alt var klart og drejede nøglen, så gik der spunk i det. Den blinkede og viskede, diverse indikator knapper lyste selvom de ikke skulle mv. Meget deprimerende!

Jeg gjorde som Paw har foreslået. Samlede det hele igen som det var, og gik derefter endnu mere systematisk i gang igen. Jeg mærkede samtlige ledninger op med dymotape og var meget omhyggelig med diverse samlinger, hvor ledningerne skulle forlænges/afkortes.

Det hjalp. Den eneste fejl jeg ikke kunne komme til livs var en sammenhæng mellem varmeblæseren og vinduesviskeren. Når jeg tændte for blæseren begyndte bilen at viske igen. Dette problem fik jeg dog klaret ved at trække en ny stelledning fra blæserkontakten. Nu virker alt som det skal, men vejen dertil har været lang og med mange forbandelser under vejs.

Vedr. din aktuelle problemstilling så er det nemme svar, at det er en stelforbindelse den er gal med. Men hvorfor agere bilen så som den gør?
Et eller andet sted løber strømmen baglæns og tager stel fra en anden komponent. Denne komponent tror så, at den er blevet aktiveret og går så i gang med at viske, varme, lyse eller noget andet som den ikke er blevet bedt om :-(.

Ifølge den officielle værkstedsmanual til en 300TDI findes der 4 stelforbindelser på bilen.
1. I motorrummet på bulkhead (lidt ude i højre side)
2. På siden af gearkassen
3. Ved bagruden
4. Bag ved instrumentbordet (midten)

Men, hver komponent i bilen har behov for en stelforbindelse. Selv din højtaler har dette behov. Dermed er det reelt set hver enkel stelforbindelse på hver enkel komponent du skal tjekke. Baggrunden herfor er, at hvis en komponent, f.eks. min varmeblæserkontakt, ikke er korrekt forbundet til det tiltænkte af 4 ovenstående stelforbindelser, så tager den stel fra et andet sted, f.eks. ved viskermotoren. Dermed får viskermotoren strøm baglæns ind og begynder derfor at viske. I relation til dine fejl så kan sammenhængen i bilens adfærd derfor godt skyldes, at en eller anden dims trækker en strøm baglæns et eller andet sted fra.

Inden du begynder at splittet alt fra hinanden så er det selvfølglig smart først lige at tjekke ovenstående 4 "stelpunkter" i bilen. Men, de er sådan set kun samlingspunkter for diverse andre komponenter i bilen.

Jeg var meget overrasket over sammenhængen eller den manglende sammenhæng mellem diverse forskellige EL komponenter i bilen. Det var ikke, og er stadig ikke alt sammen, der giver mening.

Pyha, det blev et langt svar uden at jeg kom frem til en løsning. Jeg vil ikke tage modet fra dig, men der er nok ikke den store vej udenom. Men, jeg håber at du kan finde en hurtig sammenhæng og fejlkilde i din bil. De mange timer som jeg brugte på min egen ville jeg da ihvertfald godt have byttet ud med noget andet.

Ses derude på et tidspunkt,

Jesper
Index
120649: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 19:45:11) (svar på 120644)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Jesper, man kan ikke tage modet fra en Land Rover ejer - kun bilen !
Index
120650: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 19:48:07) (svar på 120644)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Tak for hjælpen alle.

Er just hjemkommet fra en køretur og alt virker normalt. (kommer nok ikke udenom at gennemgå systemet igen)

Dog lige et tillægsspørgsmål: Hvad er den korrekte funktion af viskerkontakten?
Der er 2 gear opad men hvad er funktionen nedad? Der er ikke den store forskel på 1. gear opad og det gear nedad..

Tak
Index
120652: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 19:52:49) (svar på 120650)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.88.18)
Hey,

1 gear op = normal visker hastighed.
2 gear op = hurtig visker hastighed.
1 gear ned = viskerrobotten.

Lyder godt mht dit EL.

Mvh

Jesper
Index
120654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 20:01:37) (svar på 120652)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Ok.
Robotten virker vist ikke. Hvor sidder relæet?
Tak.
Index
120655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 20:13:35) (svar på 120654)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Hvor gammel er bilen og er den af 'dansk' oprindelse ?
Index
120657: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 20:23:11) (svar på 120655)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Den er fra 1984 og er vist nok oprindelig fra danmark. Siden eksporteret til Ukraine og atter importeret omkring 1997. 300 tdi komplet drivlinje med aksler lagt over i ca. samme år.
Index
120660: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 20:42:07) (svar på 120657)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.88.18)
Se det ændre jo nok lidt på det hele. Jeg tror der er sket lidt på el systemet fra 1984 til 1997 også f.s.v.a viskerrobot mv. Men det er jo aldrig til at vide med en Land Rover.....

Mvh

Jesper
Index
120656: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (14-02-2012 20:20:21) (svar på 120654)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.88.18)
I sikringboksen foran gearstangen. Det er det relæ, der sidder bag ved jernbøjlen, og nr. 2 fra venstre (førersiden). Nr. 1 fra venstre er blinklysrelæet.

Mvh

Jesper
Index
121038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (21-02-2012 20:23:40) (svar på 120656)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Blot fort at afslutte denne tråd til senere fremsøgning. Fejlen forsvandt jo ikke af sig selv desværre. Men det viste sig, som strømkongerne havde hylet op om, at fejlen skyldtes manglende stel. Der gik godt nok stel fra batteriet til gearkassen men det var så også det. Der manglede simpelthen en "stor" stelforbindelse til rammen og dermed til torpedoen hvor mange strømforbrugere sidder. Løsningen blev, at jeg trak en ledning fra stellen på gearkassen og op til rammen på sædekassen. Det hjalp! Hold da op hvor er der gang i lys, blæser osv osv.

Noget af det jeg undrede mig mest over, var håndbremsens rolle - det blev bedre af at trække håndbremsen...
Det var simpelthen fordi den agerede stelforbindelse når wiren blev spændt.

Tak for alle hjælpende indlæg.
Index
121039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm - fatter intet. (21-02-2012 20:42:34) (svar på 121038)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.136.95.10)
ja, jeg har oplevet at den trak stel gennem kaburatoren, i mørke kunne man se at i kugleforbindelserne trak der små gnister. Ikke smart med benzin lige ved siden af. Fandt ud af det da kugleleddene smeltede væk og der ikke var nogen speederforbindelse. Oliepinden har også lavet et rundt hul i inderskærmen, så den skulle stå helt rigtigt for ikke at trække stel. Måske rystelser måske strøm, hvem ved.

Nu har jeg en god forbindelse og ingen problemer.

Hilsen
Lars SerieIII stw