tilbage

Land Rover Forum  

Index
126735: Puma motor? (26-09-2012 23:10:21)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.32.23)
Går lidt med planer om at skal ha en Defender igen til at køre løb i, overvejer hvad motor der skal bygges i, og mangler i den forbindelse gode/dårlige erfaringer med Fords Puma motor.
Al info er velkommen, god som dårlig, og er der nogen der har rodet med at lægge den i en gammel defender, hvad med gearkasse etc.
Er ganske velviden om at bygget skal en tur forbi skat, så ikke det jeg søger info om.

På forhånd tak!
Index
126745: sv: Puma motor? (27-09-2012 11:13:50) (svar på 126735)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.194.123)
Hejsa,

Ikke at jeg har den store erfaring med puma motoren, men kunne da forestille mig det ville blive en kæmpe opgave at ligge den i en gl. Defender...
Ligesom TD5 motoren så er den ikke kabelstyret, men derimod "drive by wire" dvs at motoren får et digitalt signal med gassen og alt andet. Tror også der skal en del kodning til med hensyn til startspærre og andre finurligheder. Ligesom at det elektriske system er canbus og ikke sådan lige til at rode i. Sidst er der gearkassen der har 6 gear i stedet for 5 som på de gamle. Så du skal ud og have en komplet drivline, og om det er prisen værd kontra at købe en 300tdi eller en TD5 det er selvfølgelig op til personen selv.

Personligt er jeg selv stor tilhænger af TD5 maskinen. Den har kædetræk, så ingen tandrem man skal tænke over. Dernæst en skøn skøn lyd hvis man vil, og så synes jeg klart det er den bedste trækker i terræn og trailer kørsel.

Blot min 5 øre..

Rasmus
Index
126748: sv: sv: Puma motor? (27-09-2012 12:11:53) (svar på 126745)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.24.143)
Elektriske system til motor kan du få lavet om hos LRparts.dk så det bliver en "stand alone" ecu.

Du kan jo bruge både motor og 6 trins gearkasse så passer det på din transfer.

Manne
Index
126752: sv: sv: sv: Puma motor? (27-09-2012 14:50:47) (svar på 126748)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.185.71)
Tror du vil fortryde Puma motoren i din racer, har efter hånden hørt lidt negativt med terræn kørsel og denne motor. Den bestemmer lidt selv hvad den vil med gassen osv. Der er allerede lavet overgangs stykker fra den 6 gearet gearkasse til 300 tdi en. Mon det er forklaring nok ?
Index
126806: sv: sv: sv: sv: Puma motor? (28-09-2012 19:26:54) (svar på 126752)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.128)
Læste i Land Rover-ovner om en engelskmand, der havde lagt en TDV6er som fra Disco3 i Defender- han var rimelig tilfreds. Kunne godt være i maskinrummet om lidt "crawded" Men man skal nok regne med der skal en tur omkring "Skattemor" da der er tale om en +100% effektforøgelse i forhold til gængs diesel. Men så skulle man så ikke sådan lige komme til at hænge under overhaling.
Index
126807: sv: sv: sv: sv: sv: Puma motor? (28-09-2012 20:13:33) (svar på 126806)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
TDV6 = Lion engine
Index
126808: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Puma motor? (28-09-2012 20:27:46) (svar på 126807)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.111.41)
Der er også danske defender'er med td6 motorer og 5trins gearkasse.
Måske også en mulighed :-)
Index
126813: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Puma motor? (28-09-2012 20:55:58) (svar på 126808)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
En Puma skal køres ganske anderledes end en Td5, 300tdi eller 2,5 d n/a. Motoren kommer fra Ford (Transit) og er modificeret til brug i Defender. Det er der sådan set intet ondt i. Maskinen fejler intet, men er måske ikke den bedste maskine til en racer, noget, som jeg ikke har prøvet.

En V8 eller en 300 tdi/Td5 er nok bedre valg, når bilen fortrinsvis skal køre løb.
Index
126816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Puma motor? (29-09-2012 00:01:54) (svar på 126813)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Puma er prokjetnavnet på den serie motor Ford selv udviklet, primært tænkt som afløseren for den legendariske York-motor. Land rover-folket tror primært at den kommer fra Transit, men den første dieselforurening fra motorserien kom via en Mondeo. Serien er naturligvis også brugt i andre bilmodeller, så navnet er ikke kun tilknyttet en enkelt specifik motortype, men derimod tre modelbetegnelser ZSD-420/422/424.
Index
126841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Puma motor? (29-09-2012 20:29:02) (svar på 126816)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.183)
Skal der køres løb- konkurrencer på tid er en V8er benzin at foretrække og
gerne EFI, her er respons når der gives gas. Hertil er en sådan nemmere at få fat i og vejer mindre. En god ide er det dog at vandsikre tændingsanlæg dersom der skal køres i vand.