tilbage

Land Rover Forum  

Index
155808: Hvilke vinterdæk? (11-12-2016 21:35:08)
Jens Læsaa (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.1.26)
Hej

Jeg er ikke den skarpeste til det med dæk. Jeg skal til Norge og arbejde, hvor jeg køre der op i min land rover defender 110, med dækstørrelsen LT 235/85 R16.
Jeg skal havde nogle godkende vinterdæk. Jeg har selv tænkt på nogle BF goodrich All Terrain. Mit lokale dækcenter anbefalede Nokian Hakkapeliitta LT2 (de kan udstyres med pigge)

Jeg ville gerne høre jeres mening om hvad der ville være godt at montere?
På forhånd tak, hilsen Jens Læsaa
Index
155811: sv: Hvilke vinterdæk? (12-12-2016 00:11:15) (svar på 155808)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Du skal købe vinterdæk i Norge, de er med anden og blødere gummiblanding end dem vi får i resten af Europa og de bidder meget bedre i sne og is. BFG AT er ikke vinterdæk uagtet hvor meget de er godkendt. Du skal bruge rigtige vinterdæk med små klodser og masser af lameller og dit dækcenter har helt ret i valget. Men tilmeld dig på det norske Land Rover forum og spørg dem - de ved meget mere om vinterdæk end os fladlandsdanskere og de er meget hjælpsomme. ;-) http://www.lrforum.com/forum/

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155812: sv: sv: Hvilke vinterdæk? (12-12-2016 09:10:45) (svar på 155811)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Den der med blødere gummiblanding til nordmænd har jeg aldrig hørt før.......
Hvad mon finnerne og svenskerne siger til det ? Lidt pudsigt at Gislaved og Nokian skulle fremstille bedre dæk til naboen end til sig selv....



mlrh Claus
Index
155814: sv: sv: sv: Hvilke vinterdæk? (12-12-2016 10:18:20) (svar på 155812)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.194.219)
Den er altså god nok med en blødere gummiblanding i Norge. Jeg kender det fra vinterdæk til busserne. Ulempen med den blødere blanding opstår, når vejtemperaturen stiger: da vil de blødere dæk blive slidt uforholdsmæssigt hurtigt ned. Derfor bruge danske turistbusser eet sæt norske dæk pr. vintersæson, mens danske dæk holder mindst tre til fire år. Vinterdæk købt i DK kan naturligvis også bruges i Norge. Vejgrebet kan forbedres ved at sprøjte dækrens på trædefladen. Så bliver salt og snavs skyllet bort og gummiet får en mere ru overflade.
Index
155830: sv: sv: sv: Hvilke vinterdæk? (13-12-2016 12:49:57) (svar på 155812)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Der er ikke tale om blødere gummiblanding til Nordmændene - men dækfabrikanterne skelner selv mellem "nordiske" og "kontinentale" vinterdæk. Læser man en dæktest af vinterdæk i eks. Sverige, vil man se begge typer anført - testet og anbefalet - altså "bedste kontinentale - udubbat" og "bedste nordiske - dubbat" osv.

Pga. landet i syd har "kontinentalt" vinterklima (snesjap, tøsne og veje der ryddes for sne, saltes, evt. fryser om natten og tør om dagen) og i de mellemste og nordlige dele har "nordisk" vinterklima med kontinuert frost og usaltede veje der er dækket af hårdtpresset sne hele vinteren (der så bliver til ren is om foråret hvor den hårdt pakkede sne tør om dagen og fryser om natten). Ved sidstnævnte vejforhold går de lokale efter de "nordiske" vinterdæk - der samtidig også ofte kan udstyres med pigge.

Omkring større byer hvor der ryddes sne og saltes, samt i det sydlige Sverige langs kysterne vil folk typisk vælge de kontinentale vinterdæk, hvor gummiet er hårdere, dækket holder længere, bremser bedre (på tør vej) og støjer mindre.

Som du kan se af svar - også du har fået på FB - så vil du i det sydlige Norge langs kysterne og i byerne opleve "kontinentale" vejforhold - og er derfor formodentlig bedst stillet med samme vinterdæk som du vil købe i DK (da du samtidig vil køre i bilen herhjemme?).

MLRH
Hans
Index
155846: sv: sv: Hvilke vinterdæk? (14-12-2016 15:25:55) (svar på 155811)
David Bjerregaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.161.137.64)
TAK TAK TAK Keneth, for det Ufortyndet Fornuft! Man fortvivler over Dansker som kommer herop på "Politiske Korrekt" vinterdæk, som bliver chokkeret over hvor dårlig de præsterer. Det stor tip er at tag penge med, og få vinterdæk monteret på medbragt fælger herop. Da sparer man en del penge, og får rigtig go dæk. Nokkian anbefaling er Jeg helt enig i. Skal det være Pigge, så Hakkapelitta 8!
Hilsen fra en kold men pt snefattig Norge. Vi be'r til de Gammel Guder om ikke vi må få sne snart!
Index
155815: sv: Hvilke vinterdæk? (12-12-2016 18:02:04) (svar på 155808)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.227.48)
Hej
Sidste vinter undersøgte jeg, hvilket vinterdæk der var det bedste til vores 110 og kom frem til at det måtte være Nokian Hakkapeliitta LT2.

Hilsen
Ole
Index
155818: sv: sv: Hvilke vinterdæk? (12-12-2016 19:30:16) (svar på 155815)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Enig!

På is eller sammenkørt sne er Hakkapeliitta med eller uden pigge klart at foretrække frem for BFG AT, som er meget hårde i frost - men dog ikke helt uden evner. I løs sne eller terræn er billedet lidt anderledes...

/Jens
Index
155823: sv: sv: sv: Hvilke vinterdæk? (12-12-2016 23:40:42) (svar på 155818)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.189.251)
I dyb sne er Cooper Discoverer M+S klart at foretrække; fåes hos eks. Daekonline til Nice-price lige nu; nævnte pris dog uden montering og afbalancering. Ellers Nokian Rotiiva, begge med sneflok/snefnug-symbol, der indikerer de er rettet mod kørsel i sne.
En lille sjov ting- der er ikke krav om vinterdæk i sne-sportslandet Norge, der er bare et krav om de monterede dæk skal have "grip" i al slags føre. Noget andet er Sverige, her er krav om specifikke vinterdæk ud fra den såkaldte STRO-liste og her er ikke nye BFG A/T med; men kun når føret er "vinterligt" er der krav om vinterdæk.
I Oslo by og Sørlandet og Sydvestnorge er sne og is sjældent et problem.