Hej Jørn
Jeg mener (efter og have læst i øst og vest om emnet i forbindelse med min egen 200Di) ikke at der skal ændres på pumpen i forbindelse med fjernelse af turbo. Pumpen har en membranstyret ventil, der øger brændstofmængden når trykket på membranen stiger. Membranhuset er så forbundet til indsugningsmanifolden, dvs. når lufttrykket stiger heri som følge af turboens arbejde, så vil der blive tilført mere brændstof. Ved almindelig kørsel uden belastning burde turboen ikke bidrage med øget tryk, derfor svarer "tomgangstrykket" og dermed brændstofsmængden fint sammen.
Men - det kan jo være der er nogen der har fiflet med dieselmængden i motorens tidligere liv.
Jeg har selv præcist samme problem som din motor som jeg endnu ikke har fået løst (da min vogn alligevel står og venter på og blive 35 år). Men jeg kan sige at jeg selv var igennem dieselrens, laaaange motorvejsstræk, nyt luftfilter, olie og alle de sædvanelige ting man bliver anbefalet herinde, og det hjalp nada. Jeg har også skruet den så langt og maget ned i brændstof at den knap kan trække op af Limfjordstunellen - samme røggasmængde!. Motoren ryger ikke ved normal kørsel, men når der giver fuldgas i tomgang og pedalen slippes falder sigtbarheden i bilens nærhed til umiddelbart 0.
Jeg har planlagt at gøre følgende - inden vognen skal stilles til syn igen til efteråret:
- Tjekke timingen står 110% rigtigt med anvendelse af måleur. I og med at røgen kommer ved høje omdrejninger er der chance for det kan være den står forkert.
- Rens og justering af dyserne - her skal de desværre forbi et værksted, da det er 2-trins dyser med forskellige åbningstryk (120 og 200 bar hvis jeg husker ret)
- Hvis ovenstående ikke virker - en tur på dieselværksted. Det nærmeste med kapabelt mandskab OG fornuftig timepris ligger desværre i Randers. Men jeg ved der bla. findes en koldstartsfunktion på VE-pumpen som kan være "dodgy" (se evt.
http://forums.lr4x4.com/topic/63051-cold-start-advance-on-bosch-ve-pumps/)
Held og lykke med projektet - jeg hører MEGET gerne hvis/når du får fundet fejlen...
MLRH
Hans