Hej
Der er mange måder at gøre det på.
Du kan jo bla. få sådan en fætter der passer i tagkanten.
https://www.johncraddockltd.co.uk/accessories/light-bars/jc2082-defender-and-series-top-light-bar-by-landmark.htmlSelv har jeg sat et par lygter i den lille tagbagagebærer til soft-top jeg har reddet mig engang. Jeg havde for autencitetens skyld først et par gammel-dags "pløje-lygter" af den slags der sad på bagskærmen af traktorer i gamle dage. De var noget kina-skrammel. der hurtigt gik til. Så droslede jeg lidt ned på autenciteten og monterede et par billige LED-arbejdslygter fra Biltema. (produktnummer 38768) De er vandtætte og med 27 watt belaster de ikke batteriet på samme måde som de 100 watts halogen-pærer gjorde. Jeg har trukket dem lidt tilbage, så taget skygger lidt. Det giver jo ikke meget mening at der er fuld blus på og så bliver man blændet af sin egen kølerhjelm. Helt løser problemet gør det ikke, men der er også grænser for hvor langt tilbage lamperne kan sidde, hvis de stadig skal sidde i læ for grene osv. Jeg har også drejet dem lidt ud til siderne. Det er såkaldte "floodlights" og lyser altså et bredt område lige foran bilen op, hvilket jeg foretrækker når jeg kører i terræn om natten. Så er det lidt vigtigere hvad der er til siderne, end hvad der er 500m længere fremme. Bruger dem også på de små veje her ude på landet om vinteren, da jeg nemmere får øje på ellers mørklagte fodgængere der går i vejsiden. Lyset er LED-lys og derfor lidt koldt og hvidt. Mange foretrækker det mere varme lys fra konventionelle pærer.
Det kan man for øvrigt nørde længe i. Hvilket lys-mønster ønsker man. Det er jo op til den enkelte. Man kan også kombinere flood og spot-lys. Hella har lavet en lille sjov guide hvor man kan se forskellen ved de forskellige lygter.
http://www.hella.com/MicroSite/eliver/dk/Endelig er der jo også dem der sværger til en hel bjælke af LED-lamper. De kan lyse! Om man bryder sig om designet eller om det overhovedet betyder noget, bare der er lys, det er jo også op til en selv.
Jeg har trukket en seperat ledning fra batteri til relæ over en sikring af den slags man får i Biltema. En fladsikring der sidder i en lille vandtæt holder og med en ledning i hver ende. Og så har jeg sat en kontakt med en kontrollampe til, hvor de så får strøm fra tændningen. Det virker udemærket.
Mvh Niels