158609:
sv: motor (22-01-2018 08:38:25) (svar på
158602)
Steen Larsen #411, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 87.61.252.57)
Hej Gert
for en del år siden havde jeg et lignede problem med en V8 motor, jeg selv havde pakket om. Der gik ikke ret lang tid , før at den begyndte at lække olie igen. Jeg blev rigtig ked af det og ærgerlig. Jeg tænkte faktisk på, at købe et andet mærke.
Så var der en klog mand, der spurgte, om jeg havde brugt originale reservedele. Det havde jeg ikke.
Jeg fik anskaffet nogle nye originale dele, og brugte godt med Hylomar flydende pakning og så holdt den rimelig tæt de næste 9 år inden metalormene fik spist køretøjets ramme.
Jeg mener i øvrigt at det stadig er sådan, at hvis man bruger originale reservedele, så er der garanti på incl. arbejdsløn for udskiftning.
Du kunne jo også tage kontakt med et autoriseret værksted og lave en aftale om, at du kom med motoren under armen, og så skiftede de pakdåsen.
I øvrigt må man aldrig placere den nye pakdåse på samme sted på krumtapakslen, som den gamle. Den gamle pakdåse har poleret sporet så fint, at der ikke kan hænge oliedråber fast på akslen. Når man sætte den ny pakdåse på, skal den slides til.
Den udvikler i denne periode ca. 80 Watt. Husk også at fylde pakdåsen op med smørefedt. Hvis man ikke kan undgå at placere pakdåsen på samme sted som før, kan man polere rillen med fint smergel lærred, for at gøre det muligt for olien at hænge fast i sporet og smøre pakdåsen. Når man starter motoren, skal den gå i tomgang et lille stykke tid, så pakdåsen får sig slidt til, inden der kommer høje omdrejninger.
Jeg håber, at du kan bruge lidt af det, jeg har skrevet til dig.
MVH
Steen Larsen 0411