tilbage

Land Rover Forum  

Index
23295: Hjælp - kobling (12-04-2005 21:05:48)
Helle & Finn Birger Hansen #4409, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.129.90)
Hvad kan der være galt.. Det begyndte, at blive lidt svært at koble ud og ind. Købte straks et rep. sæt til slave- og hovedcylinder. Kender en der er god til det med biler. Han skiftede pakninger og pakninger omkring stempel - samler - udlufter - det blev ikke bedre. Hovedcylinder samme tur - Det hjælper heller ikke. Er dybt nedtrykt - Hvad kan der så være galt ??
LR S III årgang 1974 Diesel.
Med venlig hilsen
Finn Birger Hansen 4409
Index
23297: sv: Hjælp - kobling (12-04-2005 22:51:19) (svar på 23295)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.188.203)
Hvad er det den ikke vil nu? Den mest almindelige fejl ved hoved cylinder rep / udskift, er at der er ikke spillerum jf. manualen, for enden af stangen fra pedalen, så væske trykket 'slipper' ikke, dvs man kan ikke koble ordentlige til. Ligeså er det faktisk norm ,at man KAN ikke få alt luften ude ved først forsøg, og slet ikke uden at bruge "Engelske" tricks, såsom et styk rudevasker slang & et syltetøjs glass.
Index
23298: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 08:21:53) (svar på 23295)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.183.79.6)
Hej Finn

Jeg har været igennem lidt af hvert og fået dyrtkøbte erfaringer med min SIII mht koblingen og der er mange som kan fortælle rystende historier om lignende problemer men det vigtigste for at få givet et bud på dit problem er lidt mere oplysning: Hvordan oplever du problemet - den trækker selv om du træder på pedalen - den slipper i koblingen selv om du har sluppet koblingen - den er stenhård i pedalen - den er blød - koblingspunktet ligger meget lavt osv.
Hvis noget af det du kan fortælle passer på det jeg har oplevet så vil det være en fornøjelse at spare dig for nogle af de fejl jeg har gjort.

88"-Hilsen Jan
Index
23306: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 15:32:21) (svar på 23298)
Finn Birger Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.194.86)
Når jeg træder koblingspedalen i bund, er det svært både
at få den i- og ud af gear, specialt i bakgear, så tager den tænder

Med de bedste hilsner
Finn
Index
23307: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 16:05:28) (svar på 23306)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Få fat i en assistent, en plasticslange og en ikke-pantflaske.

Sæt slangen på niplen og stik den anden ende i flasken. Løsn niplen lidt så den er nem at åbne og lukke.

Bed assistenten pumpe en halv snes gange med pedalen for herefter at stoppe med pedalen NEDE.

Luk hurtigt op for niplen og se om den skyder luftbobler, slam og pakningsstumper ud.

Luk niplen og lad assistenten løfte foden.

Gentag øvelsen en halv snes gange.

Der er til ca. 4 skud i reservoiret. Husk at fylde efter en gang imellem og når i er færdige. Ellers er det forfra.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
23308: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 16:09:18) (svar på 23306)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.82.115)
Hej Fin.Hvis din kopling er luftet ordentligt ud,så er der kun trykpladen tilbage,jeg har været ude for de kan klemme så man ikke koble ud,ny monteres.
Index
23314: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 19:29:45) (svar på 23306)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.175.199)
Hej Finn

Ud fra din forklaring er problemet altså at koble ud.
En god måde at blive sikker på hvor fejlen ligger er at løsne slavecylinderen fra koblingshuset - stadig med røret på - og trække den fremad ud af koblingshuset (du skal være sikker på at røret kan bevæges de 10-15 cm uden at bøje så du skal sikre at det ikke er holdt fast på stykket helt op til det sted hvor det går på tværs i bilen) så tager du gummihætten (som stødstangen går igennem) af og sætter en stump træ eller andet fast med et par bolte således at stemplet ikke kan hoppe ud og så sætter du dig ind i bilen og trykker et par gange på pedalen. Når stemplet går mod træklodsen bliver pedalen stenhård - hvis ikke så løber der olie forbi enten ved hoved eller slave-cylinderen eller også har du luft i systemet. Og bliver den nu stenhård - så kan du med sindsro pille gearkassen af og tage et grundigt kig på koblingen. Jeg var turen igennem og havde svært ved at tage det store skridt da jeg var i tvivl om jeg havde udelukket den hydrauliske del indtil jeg fik ovenstående ide - det viste sig at en af fjedrene fra koblingspladen var faldet af og gik i klemme bagved fingrene på trykpladen - pedalen kunne trædes ned men fjederen trak gearkassen med rundt.

Held og lykke
Hilsen Jan
Index
23317: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 19:52:23) (svar på 23314)
Helle & Finn Birger Hansen #4409, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.129.90)
Det er både når jeg kobler ud og ind. Men det lyder som om jeg skal have koblingshuset afmonteret.

Tak for hjælpen
Finn
Index
23318: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 20:14:41) (svar på 23317)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.183.79.6)
Lige en bemærkning for at være helt sikker på din konklusion - Hvis den vil børste tænder når du vil have den ind og "klemme" når du vil have den ud af gear altså hvis den hele tiden trækker gearkassen med rundt, så det kan stadig være luft.....
Jeg bliver lidt i tvivl af dit svar - er det sådan at den børster tænder når du vil ind i gear og ikke vil trække når du slipper koblingen så er jeg helt enig i det må være trykpladen der ikke bevæger sig som den skal og så må du have den ud.

Et lille tips når du skal til at samle - 15 cm gardinstang med nogle få tørn brun pakketape kan gøre det ud for centreringsværktøj (ialt 23mm hvis jeg husker rigtigt) - lav den inden du skiller koblingen helt af så ved du den passer når du skal samle.

Hilsen Jan
Index
23323: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 21:22:25) (svar på 23295)
Brian Engelbrechtsen #6511, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.170.251)
Hej Finn jeg har lige afmont min gearkesse på min 88" serie III og den gjorde nøjagtigt det samme ,og det var trykfoden som var knækket, og som så fik gearkassen til at køre med rundt selv ved udkobling.
Prøv og sætte bilen i gear med stoppet motor , træd koblingen ned (pedalen skal føles normal at træde på), og start så motoren , hvis den krybber ligesom min gjorde kan det være du skulle afmonterer gearkassen og skifte kobling.

Hilsen Brian som mangler en sikkerhedsselebøjle.
Index
23325: sv: sv: Hjælp - kobling (13-04-2005 22:17:03) (svar på 23323)
Helle & Finn Birger Hansen #4409, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.129.90)
Er sikker på den er luftet godt ud. Når den kommer i gear med pedalen i bund (med besvær) så tar den ikke ved - LR S III køre ikke - men der skal ikke slippes ret meget så køre den .
Må nok skille det hele af.
Tak igen
Finn
Index
23332: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (14-04-2005 00:59:20) (svar på 23325)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.104)
Der er lige en ting som bør kontrolleres inden du skiller bilen ad.
Som oftest overser folk den slange, der forbinder røret på tropedoen med røret på motoren, hvis koblingsslangen er dårlig så forsvinder det meste af trykket til at "udvide" slangen i stedet for at udløse koblingen.
Desuden sidder slavecylinderen en lille smule nedad, så luften har en tendens til at samle sig i den modsatte ende af slavecylinderen i forhold til hvor udluftningsskruen sidder.
Jeg plejer at køre forenden op ad en stejl bakke, få en til at træde på pedalen medens jeg lufter det sidste ud.
Pas nu på at bilen ikke kører hen over dig.
Det kan også lade sig gøre at løfte forenden med en lift.
Men som sagt kontroller koblingsslangen.
Venlig hilsen
Hartley
Index
23333: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kobling (14-04-2005 07:25:59) (svar på 23332)
Helle & Finn Birger Hansen #4409, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.129.90)
Tak for de gode indlæg. Det må prøves.

Mvh
Finn