24708:
110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 21:51:58)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (
ip-adr: 193.162.202.213)
Nå, kære forum – så har jeg vist brug for gode råd :-)
Som tidligere beskrevet (10.05.2005) købte jeg for nylig en Defender 110” STW i Tyskland.
Bilen er en 3,5L V8 med to karburatorer, 133 hk og ingen katalysator.
I Tyskland var bilen indregistreret som ”Personenkraftwagen” til 7 personer incl. fører. I praksis har den dog 10 pladser - 3 på forreste række, 3 på næste række og 4 klapstole bagi. Alle med seler.
Bilen er oprindeligt indregistreret første gang 20.01.1997 i Estland af en udstationeret tysker. Den 05.09.2001 rejste han tilbage til Tyskland, tog bilen med og fik den indregistret der – nu imidlertid med første registreringsdato ansat til 12.12.1996, hvilket angiveligt er den dag, bilen i sin tid er faktureret ... !? Jeg har den originale tyske registreringsattest og kopi af den estiske.
De tyske plader er afleveret til det danske Motorkontor, bilen er afmeldt i Tyskland, og jeg kører lige nu rundt på prøveplader - til alle mine ærinder i.f.m. godkendelse i Danmark ;-)
Efter forhåndsvurdering hos Told & Skat, rådgivning om typegodkendelse hos Rover Danmark, anskaffelse af brandslukker, vægttavler og nødudgangsskilte m.m.m. var det så i går endelig tid til syn.
Først gik det godt. Bilen blev gennemgået og tjekket behørigt med ros for en stand noget bedre end gennemsnittet. Og at bilen havde kørt som personbil i Tyskland blev også bemærket, men blot med den kommentar, at nå-ja, bare den havde tilstrækkeligt med sæder og seler + diverse skilte m.m., var ikke noget problem at få den indregistreret som stor personbil til privat buskørsel. Siden gik det dog lige en smule mere besværligt med ”obligatorisk” debat om, hvorvidt der skulle eller ikke skulle være nødlem i taget (hvad vi heldigvis blev enige om, at der ikke skulle). Og til sidst gik det bare slet ikke …… fordi bilen er for ny …!!
Som jeg har forstået det, handler det om de midt i 90’erne ad flere omgange indførte Euro 1 og Euro 2 normer samt evt. øvrige forureningsdirektiver, som denne motor angiveligt ikke kan leve op til. Uden endnu at have fået tærsket mig igennem alle sider af de indtil flere digre værker, der findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside, har jeg bl.a. forstået, at selv om biler præcis magen til min på ganske legal vis (iflg. typegodkendelse nr. 6369) blev solgt og indregistreret i Danmark indtil engang i 1993, er der dels en eller anden skæringsdato i 1994 og dels endnu én pr. 01.10.1996, som min bil altså overskrider, hvorfor den under ingen omstændigheder i dag kan indregistreres i Danmark, som den står. Som jeg også har forstået det, har der – selv om det er nogle fælles Euro normer, bilen ikke opfylder – i praksis været forskellige tidspunkter for indførelse af disse regler i de forskellige europæiske lande, hvorfor bilen altså ganske lovligt har kunnet godkendes i Tyskland uden at kunne det i Danmark.
Som det kan forståes - alt i alt en alvorlig streg i regningen, som jeg dog har bestemt mig for at tage med et (muligvis lettere anstrengt) smil. Man ligger trods alt, som man har redt. Og ja, så handler det jo ellers bare om at få overblik over, hvilke muligheder jeg har herfra.
Foreløbig har jeg listet følgende fire op:
1. Skulle der mon alligevel være én eller anden misforståelse, der gør, at det hele kan falde på plads? Nok snarere et håb, end en reel mulighed.
2. Kan man mon på nogen måde opnå dispensation? Biler magen til kører trods alt lystigt rundt, bare et par år ældre. Og som jeg i øvrigt også har forstået det, kan en tysker, der flytter til Danmark med en bil magen til, sagtens få den indregistreret …!?
3. Skal jeg skynde mig at sætte bilen til salg i Tyskland igen og så glemme alt om nogensinde at komme til at køre (lovligt) i den i Danmark?
4. Kan den på nogen måde bygges om til at opfylde de danske regler, eller kan man anskaffe sig en nyere V8 motor, der opfylder reglerne? Kvalificerede gæt kunne være enten 3,5 Efi eller 3,9 Efi? Og hvor mange millioner vil dét mon koste?
Så kære LR-forum – incl. ikke mindst meget gerne både ”bus i særdeleshed-kyndige” Paul Sehstedt og ”jura-kyndige” Lars Ellegaard, men også meget gerne alle jer andre med gode råd eller erfaringer – hvad pokker gør jeg nu?
Dog nej-tak, ingen gode råd om diesel i stedet ... ;-)