40882:
sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (20-12-2006 22:18:09) (svar på
40752)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Søren
Det er et projekt der godt kan lade sig gøre (jeg har gjort det), men du skal ikke have ti tommelfingre:
- Brug motorbeslag fra 2.5 n/a.
- Gearkasse og 200 Tdi passer sammen, men der skal nogle af boltene ud der holder motor og gearkasse sammen.
- Skift turbo og manifold ud med en fra Defender 200 Tdi eller fra 2.5 TD. Sæt udstødning fra Defender 200 Tdi på. Så kan ratstammen være der fortsat. Beslagene til udstødning skal flyttes.
- Olieslanger skal forlænges (Defender-udgaven passer ikke på).
- Hvis du går efter at beholde servoen (det gjorde jeg) skal slangerne her også tilpasses. Defenderudgaven passer ikke på. Servopumpen sidder et andet sted end på Defender 200 Tdi.
- De gamle beslag til køleren skal skæres væk og der skal bores nye huller til køleren i rammen.
- Der er meget lidt plads til intercooler-slangerne og der skal fifles med dem for at få det til at passe sammen. Luftfilter har jeg placeret "under" højre vinge helt fremme.
- Ekspansionsbeholderen til køleren overtog sprinklerens plads og sprinkler kom tættere på torpedoen.
- Termostat-føleren passer ikke sammen med nålen i instrumentbrædtet. Defender-føleren har andet gevind end Discoens. Jeg arbejder på om det kan lade sig gøre at sætte nogle modstande på enten i serie eller parrallelt. Lige nu viser den temperatur i det røde felt uden reelt at være der.
Sørg for at få motor, køler med intercooler, al kablingen inkl. relæ, slanger (olie + intercooler) med når du køber motoren.
Du er velkommen til at komme og besigtige projektet.
Uha hvor kører den lækkert efter en sådan udskiftning. Mangler ud over føleren kun at fikse en anden ratio i gearkassen.
God fornøjelse med projektet.
Martin ;-)