tilbage

Land Rover Forum  

Index
70578: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 09:53:20)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.88.71.2)
Nu da sommeren er ved at være forbi har min 90" 300TDI nu noget svært ved at blive varm.

Selv efter 20-25min alm. kørsel er den ikke mere end ca. 1/4 oppe på temperaturmåleren og den varme luft i varmeapparatet har kun antydningen af varme.

Jeg havde det samme problem sidste år. Der løste jeg det med et stykke pap bag kølergrillen, men det kunne være rart at lave det ordenligt i år :-)

Jeg går ud fra at jeg har en defekt føler eller termostat, men hvordan tester/skifter jeg denne?

mvh
Christian
Index
70579: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 10:33:40) (svar på 70578)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
Du kan teste kølevandstemperaturen med et stegetermometer, ikke af spydtypen! men et af de elektroniske med en føler på en ledning.
Føleren taper du fast under et lille stykke bølgepap på den øverste kølerslange så kører du en tur på 5-8 km, så skulle motoren være driftsvarm, så har du kølevandstemperaturen.
Du skal sandsynligvis have skiftet din termostat.
Hvis du ikke har varme inde i bilen så er vandet for klodt og så er det ikke føleren.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
70580: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 10:35:02) (svar på 70578)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.88.62.115)
Prøve at se på forums emne liste. Der findes en masse tips og viden om dette, som ikke kræver gentagelse. En TD300, som alle LR, er bygget til at fungere "anytime - anywhere", under belastninger som tager livet af de fleste konkurrenter, også idag! I praksis er der en vis overkapacitet på kølesystemet, som skal omgås når forholdene er kold, fortrinsvis ved afdækning /dermed begrænsning, af kølerens areal. Dette har fordelen at man også har en varmere motorrum, til og med en jævnere temperatur derinde.(løsning på cylinder 1 problemet under vinter forhold.) Personligt er jeg meget glad for "rulle-gardin" løsningen, som er standard på de Norske Ex-Mil One Ton, da man stadigt har mulighed fo full køling når man slæber en bil (BMWx3, på pigløs dæk)med campingvogn, op til Gaustablikk. fra Rjukan! (2 &3 lavgear, klampen i bund, på en 2 1/4 benzin med Turner top)
Jeg ville ikke mistro føleren og termostat foeløbig.
Rover Hilsen, 2217 David, (Norge!)
Index
70592: sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 14:52:54) (svar på 70580)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej David.

Standard 300Tdi skal blive varm nok. Dette problem er ikke noget man bare skal leve med. Det kan godt være at sagen er andeledes på din bil, der er 20 år ældre, men selv hos Land Rover har de en udvuklingsafdeling:-)

MVH Jakob E S
Index
70581: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 10:37:53) (svar på 70578)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Christian

Det lyder som en defekt termostat. Så vidt jeg husker sidder den fast med 2 bolte.

Hvis du skal teste den, skal den ud og ned i en gryde med vand, som du så varmer op. Du skal også bruge et termomenter for at tjekke temp. i gryden. Men hvis den nærmest står åben når du tager den ud, kan du springe gryden over - og gå direkte til skraldespanden. Herefter monterer du den nye.

Papløsningen er ikke rigtig god, da din motor aldrig kommer rigtig op på drifttemp.

mvh
Eddie
Index
70582: sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 10:53:46) (svar på 70581)
Per Hansen #8239, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 192.38.148.228)
Hmmmmm...jeg har lidt samme oplevelse med min 2,25 D (Serie 3 88).
Den bliver aldrig rigtig driftsvarm. I hvert fald ikke i følge "pinden" i instrumenterne. Det hjælper med afskrærmning. Men, jeg forstår ikke helt sagens kerne. Er heller ikke ligefrem et teknisk unikum. Altså, Motoren snurrer ved x antal omdrejninger og bliver varm. Det er der vel intet der ændrer ved. Når nu det nævnes at føler / termostat er i udu, da er miseren så den at motoren ikke korrekt afkøles eller hur? Altså den korrekte temperatur aflæses ikke og det har så noget med styringen af afkøling mv ??
Ja, jeg vrøvler nok, men man skal jo prøve sig frem og forsøge at lyde som om man har bare en anelse teknisk forståelse ;-)
mvh
Per
Index
70583: sv: sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 11:26:43) (svar på 70582)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Per

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt:

Termostaten der sidder på i termostathuset er en anordning der åbner og lukker alt efter temperaturen på vandet. Når motoren er kold er termostaten lukket. Efterhånden som den bliver varm åbner termostaten og der bliver gennemstrømning af vand ud til din køler. Hvis vandet bliver køligt, lukker termostaten og hindre gennemstrømning, på den måde forsøger den at holde varmen i motoren.

Føleren sidder typisk i forbindelse med termostathuset (kan også sidde andre steder).

Hvis termostaten er i stykker vil den typisk stå åben, hvilken jf. ovenfor - betyder at vandet heletiden render ud i køleren og bliver afkølet, og derfor får bilen aldrig drifttemp.

Typisk fejl hvis bilen ikke bliver var - er defekt termostat.

Håber at jeg har ramt rigtig i mit svar til dig?

Mvh
Eddie
Index
70586: sv: sv: sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 12:47:09) (svar på 70583)
Jens Andersen #3957, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.249.30)
kik om der er vand nok på køleren,for lidt giver ikke rigtigt varme til varmeapperatet.
Index
70588: sv: sv: sv: sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 13:27:46) (svar på 70586)
Per Hansen #8239, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 192.38.148.228)
der er massser vand på køleren. Topper kun lidt op - en mundfuld - . Det er ikke sådan, at jeg efter en længere kæøretur har tabt masser af vand. Det holder den indenbords.
mvh
per
Index
70598: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 16:15:38) (svar på 70578)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hejsa
Er din bil født med en 300 motor?
For hvis den er født med en 2,5 td eller n/a, og motoren er skiftet, men ikke instrumentet, så er det en almindelig fejlvisning. Min er der lagt en 200 i, og der passer viseren heller ikke længere. Den kommer kun lidt over kvart op, og hvis den belastes(læs Trophy o.lign) kommer den lidt højere op.
Måske en fejlkilde.

Jimmi
Index
70604: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 17:04:12) (svar på 70578)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.181)
Du kunne måske lige kontrollere frostsikringsgraden på kølervæsken. Er den f.eks. kun til - 2 til - 5 grader, er nedkølingseffekten større end ved frostsikring ned til - 35 grader.
Men ellers har du fået en række gode mekaniske råd, som du kan afprøve peu en peu .
Index
70614: sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 20:10:33) (svar på 70604)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.148)
Fjerner man vognens iboende køleblæser og erstatter den med elektrisk blæser, som kan termostatstyres, vil motoren få en bedre mulighed for at sætte passende varme.
Det er, af mange gode grunde, reelt noget skidt at køre motoren for kold.

Det absolut bedste og mest korrekte, er det gamle rullegardin, hvor man selv havde helt styr på kølesituationen. Det næstbedste er pap foran køleren.
Men jeg erkender at især den første, men bedste løsning, slet ikke er gangbar idag i de allerfleste situationer, idet det kræver at føreren besidder et vist kendskab til automobilets indre funktioner.

Og hvorfor det?

Prøv at forestille sig, at kølevandet siver langsomt ned igennem den rigeligt stort dimensionerede køler en vinterdag med - 10 grader.
Vandet i bunden af køleren vil nærmest være 0 grader. Dette stærkt afkølede vand leder man så ind i motoren, som måske er 80 grader varm i toppen.
Så kan man begynde at filosofere over, hvad dette kan give af spændinger i motorblokken med sprængte toppakninger til følge.
Dette kan jeg så underbygge ved at oplyse om, at netop de første dage med rigtig koldt vejr om vinteren er højsæson for skift af toppakninger på værksteder.

Har man den højteknologiske løsning med rullegardinet, vile forskellen på temperaturen i top og bund af køleren ikke blive nær så dramatisk og motorblokken vil ikke blive udsat for de samme kuldechock og spændinger.

En del vil jo også vide, at man ikke bare må pøse koldt vand ned i en tørkogt motor, idet man kan risikere en sprængt blok eller i det mindst toppakning. Samme materie.

mvh
Knud, der efter nogens mening er så klog, at han kan undvære det halve hovede!! :-)