70614:
sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 20:10:33) (svar på
70604)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 77.241.142.148)
Fjerner man vognens iboende køleblæser og erstatter den med elektrisk blæser, som kan termostatstyres, vil motoren få en bedre mulighed for at sætte passende varme.
Det er, af mange gode grunde, reelt noget skidt at køre motoren for kold.
Det absolut bedste og mest korrekte, er det gamle rullegardin, hvor man selv havde helt styr på kølesituationen. Det næstbedste er pap foran køleren.
Men jeg erkender at især den første, men bedste løsning, slet ikke er gangbar idag i de allerfleste situationer, idet det kræver at føreren besidder et vist kendskab til automobilets indre funktioner.
Og hvorfor det?
Prøv at forestille sig, at kølevandet siver langsomt ned igennem den rigeligt stort dimensionerede køler en vinterdag med - 10 grader.
Vandet i bunden af køleren vil nærmest være 0 grader. Dette stærkt afkølede vand leder man så ind i motoren, som måske er 80 grader varm i toppen.
Så kan man begynde at filosofere over, hvad dette kan give af spændinger i motorblokken med sprængte toppakninger til følge.
Dette kan jeg så underbygge ved at oplyse om, at netop de første dage med rigtig koldt vejr om vinteren er højsæson for skift af toppakninger på værksteder.
Har man den højteknologiske løsning med rullegardinet, vile forskellen på temperaturen i top og bund af køleren ikke blive nær så dramatisk og motorblokken vil ikke blive udsat for de samme kuldechock og spændinger.
En del vil jo også vide, at man ikke bare må pøse koldt vand ned i en tørkogt motor, idet man kan risikere en sprængt blok eller i det mindst toppakning. Samme materie.
mvh
Knud, der efter nogens mening er så klog, at han kan undvære det halve hovede!! :-)