tilbage

Land Rover Forum  

Index
75066: P38 navigation sprog (14-01-2009 18:07:50)
Carsten Olver #2153, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.45.52)
Hej
Jeg har (også) købt en P38 i Tyskland - med org. navigationsanlæg.
Man kan skifte sproget til engelsk, men det kræver en CD. Er der mon nogen der har en sådan sprog CD ?
Mvh
Carsten
Index
75117: sv: P38 navigation sprog (15-01-2009 09:55:46) (svar på 75066)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Har du ikke fået de originale CD'ere med? Det burde være muligt via dem.

Se iøvrigt mere på: www.rangerovers.net Der er også et udmærket forum for Classis, P38, L321 og L322 (G-CAT)!
Index
75119: sv: sv: P38 navigation sprog (15-01-2009 10:02:07) (svar på 75117)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ups - glemte lige at spørge... hvad fandt du forresten ud af med dine luftbælge?
Index
75189: sv: sv: sv: P38 navigation sprog (15-01-2009 23:58:55) (svar på 75119)
Carsten Olver #2153, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.45.52)
Hej Thorstein
Så vidt jeg har kunne se følger CDen ikke med bilen. Det er en forhandlerne har, og kan så indstille sproget i det land de er. Der er heller ikke så mange der har reageret på mit indlæg.

Jeg har kigget på den i øvrigt fantastiske hjemmeside, men har ikke kunne finde hjælp her.

MHT luftbælgene er jeg gået lidt på stand-by. Som sagt var en utæt, og da jeg så den, var den ydre gummibælg slidt ind til lærred som et gammelt bildæk. Uden at kende opbygningen, gættede jeg mig dog til, at det ikke var her utætheden var. der må være noget mere inden i. Men som du kan læse er jeg på tynd is, og jeg vil lige finde ud af, om det var en enlig svale med den utæthed, eller om jeg må forvente at de tre andre følger umiddelbart efter.
Mvh
Carsten
Index
75201: sv: sv: sv: sv: P38 navigation sprog (16-01-2009 09:30:43) (svar på 75189)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Der er nok ikke andet for, at du så må en tur forbi et LR-værksted og får en tester på bilen - selvom tysk er da bestemt ikke det værste sprog man kunne forestille sig. (jeg er nok arveligt belastet!) Fransk eller italiensk... omend jeg taler disse sprog, så NEJ tak på min GPS'er!!!

Vedr. luftbælge:
Du kan prøve at sprøjte sæbevand på luftbælgen (tag en forstøver og bland noget opvaskemiddel i en lidt fed blanding) - sprøjt på bælgen - gerne i bilens ekstra høj stilling - sæt et par bukke under som sikkerhed og træk håndbremsen / sæt bilen i P og lad motoren køre... selv de mindste luftudsivninger burde være synlige på den måde...

Personligt ville jeg nok vælge den "originale" løsning mht. luftbælge - hvis man synes bilen reagerer som ønsket under de nuværende "affjedringsforhold" så bibehold den oprindelige affjedring.

Jeg har imidlertid skiftet støddæmpere - har fået gasdæmpere på, og de er noget hurtigere til at reagere på stød/bump i vejbelægningen - har også en gasdæmper til styrtøjet - og specielt her er der MEGET stor forskel - bilen er blevet fuldstændig rolig - det skal siges, at den gamle også var særdeles træt - selv efter kun ca. 100.000km - mange kører hele bilens levetid uden at skifte disse elementer, omend så kan man også tydeligt mærke "den gradvise slidtage" hvis man prøver en bil der er blevet "opdateret" undervejs...

Der er snart en del P38'ere i klubben - måske vi skulle lave et "træf" en dag og udveksle "fejl og mangler/svagheder hihi
Index
75204: sv: sv: sv: sv: sv: P38 navigation sprog (16-01-2009 09:38:11) (svar på 75201)
Carsten Olver (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.63.114)
Tror du ikke vi skal afsætte en uge til formålet ?? ;o)

Jeg vil følge dit råd med sæbevandet.

Hvilken fabr. dæmper bruger du til styrtøjet og hvor købes den ? Er HELT enig med dig i dine betragtninger ang. disse komponenter, og selvom min kun har kørt 45000, er den stadig 12 år gammel. Jeg kan fornemme svingninger i styretøjet,så den vil jeg meget gerne skifte

Index
75210: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 navigation sprog (16-01-2009 10:50:48) (svar på 75204)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg har købt mine dele hos www.autopost.co.uk

jeg skal have fat i bilen senere idag, så kan jeg lige se hvilket fabrikat dæmperne er....

45tkm er ikke meget, men tid gør desværre også meget, hvad diverse "sliddele" angår... Valgte du den pga km-stand eler afgift?


Vi må prøve at finde en dag i en solskinsdag i foråret, hvor vi forhåbentlig kan samle nogle P38'ere til en køretur udi Danmark...
Index
75312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 navigation sprog (17-01-2009 20:52:05) (svar på 75210)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej igen,

Nu har jeg fået kigget ned uder bilen:
Styrtøjsdæmper er en Delphi Gas
Støddæmpere er 4x4 Monroe Gas

Bilen er blevet meget mere rolig efter den fik disse monteret - undvigemanøvrer på glatbaner er prøvet med 84 km/t uden nogen som helst problemer.

med de gamle dæmpere var bilen lidt sejlende ved topfart (Tyskland), men med disse nye er der slet ingen problemer - 180 - 200 km/t klares uden problemer og bilen ligger meget roligt i sin bane.

Det siges at Arnott Gen 3. skulle gøre bilen lidt stivere ved motorvejskørsel, samt give mulighed for at øge bilen frihøjde udover den som fabrikken har givet en P38 - kræver dog specielle støddæmpere med ekstra frigang...