77452:
sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 18:00:01) (svar på
77417)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 77.213.173.28)
Hej
Har været i norden mange gange og kun engang haft problemer. Da var temperatuen -42....
Der var lidt liv i det ene 105Ah batterier, men det kunne ikke drejemotoren rund....Det sage bare klunk og ikke andet...
Fyret ville heller ikke starte, det var før det fik sin egen tank, så kan man nemlig putte benzin i til sit disel fyr, så sker der nemlig noget når det er så koldt.
Så motoren skal have den bedste motorolie til kolde temperature hvis det bliver så koldt, havde 0-50....
2 dage senere kom temperaturen op på -20 og der var der stadig ikke liv i oliefyret... men motoren kunne dreje rundt, så lang glød på (110 2.5 Tdisel) og efter 1 omgang dunkede det løs i motoren på en blandig af diesel fra Danmark og Norge.
Der kom aldrig gang i oliefyret, undtaget når det var varmet op af motoren... det skulle jo have været omvendt.
Men de gav hoved bidrag til varmen i bilen, når det hele var i gang (5KW vand fyr + 1.8KW luft fyr bag i bilen)så man kunne tage den store jakke af selv i -40 grader.
Så der blev kørt en tur morgen og aften indtil vi kørte hjem, da temperaturen blev ved med at være lav.
Der blev ikke meget skiløb heller da det var så koldt.
Mange biler havde problem og blev trukket ned til optøning nede i bye på et værksted.
Fyret fik herefter egen tank + og har herefter altid started på petrolium når vi køre på skitur.
Har aldrig haft problemer med brændstof til motoren, tank op i Norge i det område du er, de sagde at det ikke skulle give mig problemer selv om det var så koldt, da jeg havde problemer med at få motoren til at starte.
Men det er noget af et banke værk nå der states sådan en kold motor.
Mange steder er der strømstik, så evt have en varmeblæser med hvis man ikke har en døbekoger i. Den kan jo nok give en 5 grader varmer motor måske har ikke prøvet selv.
Hav en god tur, husk tit kan vores isenkram tit klare mere en vi selv tro, men vi vil jo gerne være sikke, for det er ikke sjov med en død LR i -30 gradre..