Kære Svend og Eddie m.fl.
Denne problemstilling er beskrevet både i Kenneth Poulsens/mit indlæg af 8/3-09;
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78570#78570, og i Knud Torp Madsens indlæg af 9/3-09;
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78720#78720.
Nu oplyser Jørgen ikke, om hans bil er en vare- eller personbil, men lægger vi til grund, at der er tale om en varebil, og at den mellem regeringen og DF indgåede aftale ophøjes til lov, skal Jørgens bil altså fremover (foruden privatbenyttelsesafgift) betale en vægtafgift, der i.f.t. bilens brændstofsniveau er i "niveau" med ejerafgiften for nye varebiler.
Såfremt der ikke foreligger anmeldelse om en bils brændstofforbrug til Færdselsstyrelsen (hvad der næppe gør for en bil fra 1987), fastsættes forbruget i henhold til Ejerafgiftslovens § 3, stk. 2.
For benzindrevne personbiler sker fastsættelsen ved, at man tager 0,5% af bilens egenvægt (f.eks. 1600 kg x 0,5% = 8) og lægger 3 oveni det beregnede tal, sådan at man i tilfældet her når tallet 11 (8+3). De 11 udtrykker bilens statistiske forbrug (hvor ingen officielle tal foreligger) målt i liter pr. 100 km. Herefter skal der ske en omregning til km pr. liter, i dette tilfælde 100/11 = 9,09 km/l, hvorefter ejerafgiften kan aflæses af ovennævnte skema.
For dieseldrevne personbiler foretages fastsættelse på samme måde, men det beregnede l/100 km resultat skal dog efterfølgende reduceres med 12,5% (for km/l tallets vedkommende vender det modsat; det skal øges med 12,5%).
Når man har foretaget denne beregning, vil man kunne finde i bl.a. Knuds oversigter herover, hvad den nye vægtafgift bliver.
Link til Ejerafgiftsloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17162Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT