tilbage

Land Rover Forum  

Index
84365: RRC 1983 V8 bagtøj (14-07-2009 12:43:38)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.180.84)
Hej i forum og RRC gururer.

Jeg har en bil af den ovennævnte type dog med hvide plader.

Den her SELF LEVELING UNIT der sidder under bilen lige bag bagsædet virker lidt slidt og kugleledene er ikke gode. Bilen er hævet med 2" procomp kit og med sæde i bag.
I andre indslag i forum bliver der skrevet at når bilen er hævet kan denne "SLU" fjernes.
Kan den også det i mit tilfælde??
Hvad ændrer det på køreegenskaberne??
Hvad hjælper denne "SLU" til andet end at få bilen i korrekt level??
Er fjedre og støddæmpere i et 2" procomp hævekit kraftige og stabile nok til at køre uden "SLU"'en??

Claus
Index
84367: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (14-07-2009 13:05:24) (svar på 84365)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.24.6.179)
Jeg har selv haft samme spørgsmål :)

http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=81825&f=&g=&ex=1&s=patrik%20priess&uid=550238394

Jeg har fjernet min, og har intet kunne mærke, jeg har dog også kun gulplade bil. Så ved ikke om det er samme tilfælde som dig.

Men det jeg har hørt og læst mig til er, at når man hæver sin vogn 2" uanset hvad mister SLU sin effekt på bilen.

Hilsen
Patrik der fandt ud af stemplet var fyld med olie da han skar det over.
Index
84371: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (14-07-2009 14:41:13) (svar på 84367)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Umiddelbar ville jeg skyde på at den også er med til at holde styr på bagakslen, så den ikke kan vippe frem og tilbage - og altså ikke kun til at løfte bilen når der er vægt på.

Så umiddelbart vil jeg mene, at den er af vældig stor betydning for bilens almene kørselsegenskaber.

Når den er fjernet sidder bagakslen jo faktisk kun i de 2 langsgående arme der sidder i bunden af akslen og til rammen. Resten (fjedre, støddæmper) er jo ikke noget der fikserer akslen til bilen.

mvh
Eddie
Index
84372: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (14-07-2009 14:42:39) (svar på 84371)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.24.6.179)
Vil lige sige jeg intet kan mærke til at den er væk. Og ved der er flere der har samme mening.
Index
84376: sv: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (14-07-2009 16:50:46) (svar på 84372)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
At man fjerner SLU'en er jo ikke ensbetydende med at man fjerner trianglen. Hvis man fjerner trianglen, får begrebet "medstyrende bagaksel" pludselig en helt ny dimension!

/tony
Index
84379: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (14-07-2009 20:56:15) (svar på 84376)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Jeg fjernede ikke min da jeg havdde RRC, men det eneste den gør er at være en slags hjælpefjeder når bilen er hårdt læsset i forhold til den bløde affhedring.

Så hvis man fjerner den vil bagenden hænge slemt hvis man læsser den tungt og/eller har højt kugletryk på krogen, med deraf følgende "spændende" køreegenskaber.
Index
84397: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (15-07-2009 09:00:20) (svar på 84379)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Asger, nu går du jo ud fra at den fungerer korrekt, hvilket trådstarteren jo udtrykkeligt skriver ikke er tilfældet.

Når man har hævekit på, stærkere fjedre osv. kan man sagtens fjerne den. Det har ingen betydning for køreegenskaberne.

/tony
Index
84409: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (15-07-2009 16:03:14) (svar på 84397)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Jeg er helt enig i at den ingen indvirkning har på køreregenskaberne uden stor last eller trailer med højt kugletryk. Og specielt hvis den som de fleste af dem ikke virker.

Men hvis man har tung last bag i bilen og den virker har den en effekt.

MVH Asger
Index
84412: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (15-07-2009 16:53:06) (svar på 84409)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.83)
I midtfirserne havde jeg 2 fabriksnye RRC og jeg har aldrig set nogen effekt af denne nivelleringsunit på dem, og nu siden på min 1986 har jeg heller ikke oplevet den lykke at se bagvognen hævet til acceptabel højde.
Nu har jeg monteret heavy duty bagfjedre, hvorefter bagvognen står naturligt og den synker ikke længere urimeligt sammen ved belastning.
Den fidus ville jeg, hvis nødvendigt, uden betænkeligheder fjerne, men vil til enhver tid lade trianglen sidde tilbage, da den må have afgørende betydning for sideføringen af bagakslen.

mvh
Knud
Index
84437: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 1983 V8 bagtøj (16-07-2009 11:52:50) (svar på 84412)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej i forum og dem der har svaret på mit indlæg.

Jeg vil lige give jer afslutningen på denne føljetong.

Som KTM skriver skal triangelen (a-rammen) blive siddende for at sikre akslen da den også modvirker rotation af akslen og aflaster stængerne og kardanleddene. Jeg har nu fjernet denne "støddæmper" og har kørt 200 km og kun mærket den forskel at bagenden nu opfører sig som en normal bil, ikke den slingrene, vrikkende, sejlende fornemmelse som den havde inden. Det har faktisk givet en bedre komfort i bilen. og den er ikke så påvirkelig af kørespor i motorvejen.
Jeg har så fundet ud af at mine støddæmpere i bag ikke er alt for gode men de virker endnu.

Den eneste advarsel jeg vil give til andre der vil fjerne støddæmperen husk at skifte kuglen som sidder ned oven i bagakselen ellers bliver den meget levende.

Men ellers tak for hjælpen forum.

Claus 7227