87085:
sv: sv: Landrover eller ej! (15-09-2009 17:43:43) (svar på
87070)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 94.189.40.11)
Det er sjovt som den med topstykkerne bliver ved med at florere. I det omfang der har været et problem, har dette udelukkende været knyttet til 1,8 bensin motoren. Denne motor er en meget kompakt motor, oprindelig udviklet af Rover. Motoren er karakteristisk ved at være samlet omkring 10 langsgående bolte, der holder bundkar, topstykke og alt her i mellem sammen. Motoren vejer ca. 100 kg. mindre end andre tilsvarende konstruktioner og er, udover i MG-Rover og Landrover, bla. blevet brugt af Caterham og Lotus i div. sammenhænge. Så motoren i sig selv er en ganske velgennemprøvet sag. Imidlertid besluttede Rover sig for, engang i 90'erne at udskifte de gennemgående metalbolte med plastic do. Dette i kombination med en såkaldt SLS (Single-Layer Silicone) toppakning gav anledning til adskillige brud på sidstnævnte.
Senere (svjh omkring 2001) gik man bort fra plastic og tilbage til metalbolte, ligesom toppakningen er revideret og forstærket i et par omgange. Således burde der ikke være problemer med de sidste årgange af Freelanderen. Og slet ikke med nogen af dieselmotorerne.
Med "Rover" hilsen,
Henrik
SIII og Rover 45 1,6 K-series