Hej allesammen,
Efter at have været fascineret af Land Rover hele mit liv - især Serie- og Defender-modellerne må jeg dog indrømme - har jeg endelig 'taget springet' og anskaffet mig en Defender 110 V8 fra 1992 ;-) (jeg er ikke medlem af klubben endnu, så jeg kan ikke vedlægge et billede)
Det er en cool bil og så lyder den s.... godt ;-)
Jeg har rodet med biler 'altid' dog især tyske biler, som måske, måske ikke er præget af bedre tekniske løsninger (ja, det er nok ikke den bedste kommentar at komme med i ens første indlæg på LandRover-klubbens forum!!)
Hvorom alting er, har der selvfølgelig været et par ting, der lige skulle fikses på min Defender. Senest måtte jeg desværre konstatere, at køleren var utæt hvorfor en ny måtte anskaffes ... og her er allerede mit første problem..
Jeg har nu udskiftet køler, termostat og viskokobling. Jeg har i den forbindelse lært, at man altid skal 'koge' termostaten før den monteres: den første nye termostat (82 grader) åbnede først ved 90 grader! Det fandt jeg desværre først ud af EFTER at have monteret den og konstateret at instrumentnålen gik HELT op til det røde felt, før termostaten åbnede. Altså, af med den termostat og på med en anden (som ved kontrollen i gryden åbnede omkring de 82 grader).
Problemet eksisterer imidlertid stadigvæk: Nålen går HELT OP til det røde felt (og jeg er selv oppe i det røde felt) før termostaten åbner og nålen falder tilbage til lodret position (eller lidt til højre for lodret for at være præcis). Efter at termostaten er åbnet synes temperaturen er være ret stabil, nålen bevæger sig i hvert fald kun ganske lidt omkring den lodrette position.
Jeg har læst mange indlæg om køling, termostater osv. her på forummet, men kan ikke finde ud af hvordan jeg løser dette problem. ;-(
Køleren er ny og instrumentet virker tilsyneladende som det skal. Kan der være luft i systemet? Er der et hemmeligt tip mht. til udluftning af 3.5l V8-motorerne?
Næste problem er så, at viskokoblingen tilsyneladende heller ikke fungerer ;-(
Når motor og køler er meget varme, dvs. termostaten er fuldt åben og nålen på temp. instrumentet står oppe ved det røde felt, bør viskokoblingen begynde at 'gribe' - det gør den bare ikke ?? Er det muligt/sandsynligt, at en ny viskokobling er defekt?
Nå, jeg håber at der er en eller flere her, som kan bidrage med en løsning på dette lille problem ... og så glæder jeg mig i øvrigt til at møde nogle af jer ved kommende LR arrangementer.
Mvh -Torben