tilbage

Land Rover Forum  

Index
155140: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 10:20:35)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Hvad er effektforskellen i HK & moment på en 2.5 n/a & 300 Tdi motor ?
Er det lovligt at udskifte en 2.5 n/a motor med en 300 Tdi på en medio 1980ér 90" eller 110" ?
Index
155141: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 10:51:12) (svar på 155140)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Ganske kort - det er ikke tilladt at afvige fra typegodkendelsen.

I Teknisk Bibliotek har vi et sæt papirer liggende hvor Trafikstyrelsen (Nu Færdselstyrelsen) med relevante typegodkendelser, selv godkender en ombygning fra 2,5TD til 200Tdi, dem tilladelse ville jeg fornyelig have godkendt endnu en bil på, men papirene blev afvist af styrelsen pga. "ændret praksis".

Under alle omstændigheder skulle du have bilen afgiftberigtiget og formentlig betale omkring 12-15.000,- kr i afgift.

Den gamle 2,5td har 85HK 200nm/1800omdr. og en 300tdi har 111HK 264nm/1800omdr.

En lovlig mulighed er, at friske din 2,5td op med en let renovering og en stor ladeluftkøler, det giver lidt mere "umphf" måske 6-8 heste, det er også godt for motoren, da det sænker temperaturen på toppen af stemplerne.
Og også gå op i dimension i udstødningen, måske med en gennemgangpotte, det kan også gøre motoren (lidt) mere frisk.

Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.
Index
155142: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 14:03:45) (svar på 155140)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
2,5 d n/a 68 hk / 51 kw @ 4.200 rpm - 155 nm @ 1.800 rpm

300 tdi 111 hk/ 83 kw @ 4.250 rpm - 264 nm @ 1.800 rpm
Index
155143: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 14:10:08) (svar på 155142)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Silly me - det var jo en N/A motor........

Mvh
Kenneth Poulsen - der lige har pudset brillerne - på førerhunden. ;-)
Index
155144: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 15:13:47) (svar på 155143)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.23.111)
He-he, bare så leverpostejmaden er brugt til foder og ikke til brillepudsning :O)
Men proceduren er den samme; inden ibrugtagning, skal bilen synes og der skal betales afgift. Man behøver ikke informer forsikringsselskab, det gør Skat.
Index
155145: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 17:15:04) (svar på 155144)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.117.43)
Kan man ikke lave en 300 TDI uden TDI så det bliver en DI??

Rasmus
Index
155146: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 17:47:10) (svar på 155145)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Hvis bilen var produceret med V8 motor, går jeg ud fra at motorudskiftningen ikke ville være et problem.
Bilens grundkonstruktion er den samme, men motorvarianterne har fra ca. 65 - 115HK
Index
155147: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 17:57:58) (svar på 155146)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
En 200/300 uden turbo vil være en oplagt mulighed, men der kommer problemet med at dokumentere hestene uden turbo, for Skat er "dumme" de slår bare motoren op på motornummeret og ser at det er 111 hestes med turbo, det er det de kan forholder sig til.

Jeg kører med en 200 uden turbo i min 109" STW og har en forespørgsel liggende hos Skat, om hvordan de forholder til problemet.

Svaret lægger jeg ud her på siden.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155148: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 18:10:03) (svar på 155147)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.205.223)
Det synsfætteren forholder sig til er hvad typegodkendelsesnr. siger. Er det en tidligere V8er, er der ikke noget problem med effektøgning, de famøse 20% men ved dieselconvertering, skal der betales udligningsafgift sammen med vægtafgift. Hertil kan synsfætteren forlange en vejeseddel eller dokumentation for bilens aktuelle vægt.
Index
155149: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (07-10-2016 18:29:39) (svar på 155147)
Christoffer Pedersen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.144.63.101)
Jeg har være turen igennem i 2013 med at gå fra en 2.5 TD til en 300 TDI i en 110'er fra 87.

I synshallen forholder han sig kun til om den motor du ligger i ikke er større end det som bilen er typegodkendt til. I mit tilfælde var det ikke noget problem da samme bil også er med V8 benzin motor.

Så du skal finde ud af hvilken effekt din bil er godkendt til. Det står på bilens typegodkendelse. Typegodkendelsesnummeret står på nogle registreringsattester.

Lige i dit tilfælde skal jeg ikke kunne sige om der bliver lidt knas med at du går fra en N/A til en trykladet motor?

Når bilen er synes melder synsfætteren det til skat som så forlænger halvdelen af den pris som bilen er værd i afgift.

I mit tilfælde mente de den var 22000 værd og derfor skulle jeg betale 11000 i afgift

Jeg tog hele drivlinen fra en Diskovery 1 og det eneste der passene sammen var gearkasseophænget. resten var jeg hende og klippe/klistre ;-)

Håber du kan bruge svaret til noget

Venligst Christoffer

Index
167478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (13-01-2022 22:54:57) (svar på 155147)
Per Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.137.124.188)
Hej Kenneth, læste dit opslag fra 2016, hvad blev udfaldet med told og skat?
Index
167479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 n/a - 300Tdi (14-01-2022 02:05:44) (svar på 167478)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.147.129)
Som det ser ud i dag, så skal sagen forbi en af Færdselsstyrelsen godkendt prøvningsinstans og de tager så stilling om bilen skal på et kalibreret og godkendt rullefelt med attest, eller de kan beregne sig frem til ydelsen.
Vi fik uautoriseret rullet en 200di i en 88" og den havde omkring 75hk, men den trækker som et lokomotiv i forhold til den noget astmatiske 2.25l diesel.
F.eks. www.autokonsult.dk er godkendt.
Billigt- nej, ingeniørtimer koster, men de kan løse din opgave.
HVIS målingerne så viser at ydelsen er under 20% af den originale motor så kan det umiddelbart godkendes i en synshal uden at skulle betale adgift af det, men er den over 20% skal der betales afgift af øvelsen.
Mvh
Kenneth Poulsen