tilbage

Land Rover Forum  

Index
155393: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 11:17:57)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Min nyerhvervede ex. mod. Defender er en rigtig fin og meget velholdt bil, men koblingspedalen er utrolig "tung".
I forhold til min 1986 V8 90" skal jeg trykke vildt hårdt for at aktivere koblingen, og efter 4 dages kørsel er jeg ved at opbygge de vildeste smerter i venstre ankel.
Hvordan får jeg normaliseret koblingen, så jeg bevarer min førlighed og evnen til at gå relativt normalt ?
:-)
Index
155394: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 12:36:22) (svar på 155393)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.189.16)
Uha-uha-uha sikkert det klassiske, at udrykkerarm er løbet tør hvor den vipper over kuglehovedet og nu er metal mod metal. Adskillelse og ny og forstærket udrykkerarm + kuglehoved. Ved samling og montage smøres der med molybdæn/molykote-pasta steder hvor der er kontakt mellem de bevægelige dele.
At V8 er lettere at betjene skyldes det er et andet set-up, der er stål-støbt udrykkerarm og plastik-indlæg hvor arm vipper over kuglehoved.
Index
155395: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 12:41:49) (svar på 155394)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Er det en kompliceret operation (hvordan gør jeg det) ?
:-)
Index
155396: sv: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 13:04:24) (svar på 155395)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Du piller din gearkasse ud og skifter armen. Og så sætter du gearkassen på plads igen.... "Elementært min kære dr. Watson"
Index
155397: sv: sv: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 13:13:15) (svar på 155396)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
måske elementært, men sandsynligvis også tidskrævende.
hvad er det estimerede tidsforbrug for 2 erfarne amatørmekanikere ?
:-)
Index
155398: sv: sv: sv: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 13:50:03) (svar på 155397)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.222)
Med kaffe- og spisepauser, smalltalk og "Livsens ondskab" kan det klares på en dag. Selv foretrækker jeg at udtage motor, i mangel på grav og gearkassedonkraft.
Kan være en ide at have et nyt koblingssæt ved hånden, i tilfælde af ugod og måske bagerste pakdåse på krumtap bag svinghjul; rettidig omhu du ved);O)
Og så det mest essentielle, husk at smøre alle bevægelige dele, også svinghjulsleje- bronzebøsning, det i midten af svinghjul.
Index
155399: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 13:56:28) (svar på 155393)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.33.3.39)
Det KAN måske også bare være slangen til slavecylindren der er kollapset indvendigt, således at gummistykker blokerer for vædsken. Det har jeg oplevet.
Det andet tager ca en dags tid.
Index
155401: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 15:19:26) (svar på 155399)
Christian E (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.135.217.41)
Kan det ikke også bare være en anden fjeder på koblings-pedalen?

Jeg har lige købt en 90" TD5'er hvor koblingen er markant hårdere at træde end min gamle 300tdi.

Det er åbentbart et velkendt problem på visse td5'ere - Løsningen på dette er en koblings-modifikation, hvor en simpel fjeder og et par bøsninger skiftes på pedalen.

Christian
Index
155406: sv: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 21:09:47) (svar på 155401)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.104.51.113)
Min 87 one ten var også utrolig hård på koblingspedalen.Søgning på diverse engelske forums/google viste at det kan løses med nogle få små stumper og en ny fjeder,som blev indkøbt.Endte dog med at købe en pedal box fra en 300 tdi hvor det er ændret fra fabrikken.(Ikke helt klar over hvornår ændringen blev indført) men det virker
Index
155408: sv: sv: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 21:30:48) (svar på 155406)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.104.51.113)
Små stumperne og fjedren skiftes på koblingspedal armen inde i kabinen ( kan ikke redigerer i et skrevet indlæg)
Index
155404: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 19:16:37) (svar på 155393)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.191.188.217)
Inden du når for langt vil jeg anbefale at du prøver at køre i en anden tilsvarende model.
Jeg har selv haft en Td5 90" årg. 2005 fra ny. I den har koblingen altid været tung at træde på.
Jeg mindes at der på et tidspunkt har været talt om et kit som kunne afhjælpe problemet. Jeg har lært at leve med det, men jeg drømmer tit om en autobox.

Venligst Peter
Index
155405: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 20:01:15) (svar på 155393)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Er det en 2,5 dna du har erhvervet dig ? Altså den rigtige OneTen ?
De går meget stram i koblingen, men Verners råd kan jeg tilslutte mig.
Du kan få en koblingsservo http://www.redbooster.com/

Jeg har læst om, at man kan bruge koblingsservoen fra en Ford Focus.... men det må du forske i selv.

Index
155407: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 21:20:48) (svar på 155405)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.229.170)
Det er en 1990 110" med 2.5n/a motor og har kørt 27.000km.
Jeg har haft flere Land Rovere og ingen af dem har været i nærheden af at have så meget modstand i koblingspedalen.
For et par timers siden prøvede jeg en ældre Defender med "clutch pedal assist kit" og det er vildt så let koblingen er.

Index
155409: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (01-11-2016 22:45:31) (svar på 155407)
Christian E (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.135.217.41)
Det er netop clutch assist kit'et der refereres til et par steder ovenfor. Det er stumper til et par hundrede kroner max, så det er nok værd at prøve før, du går efter de mere komplicerede løsninger..

Det er disse få stumper du skal have (i det antal.. dvs 2x DCP3212)
https://thegippo.files.wordpress.com/2014/10/3374_10150983655576618_944309758_n.jpg

Index
155417: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (02-11-2016 19:37:21) (svar på 155409)
balder kjerulff #9401, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.129.20)
Hvis din pedal kun har en fjeder i toppen, så er det nok pedalen - den vil være tung at træde ned og at holde nede. Den 'nye' type har en pivotfjeder, som bliver let igen, når man når forbi koblingspunktet.

Hvis din pedal er tilpas gammel, er du måske nødt til at købe en ny - reservedelsnummeret er ANR5311 eller SKB500280 - sidstnævnte er af uransagelige grunde 50 % dyrere.





Index
155415: sv: sv: "Meget modstand i koblingspedalen" (02-11-2016 15:31:24) (svar på 155405)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.165)
Mjaee, mht. den anviste "Redbooster" skal man liige observere inden man klikker på "Ad to basket" den er til højrestyrere biler, med mindre man er villig til udskæringer. Har også fået at vide, en koblingscylinder fra Nissan Patrol, visse årgange, er også med forstærker, men kræver også udskæring. Er noget forvirret mht, anviste hårnålefjeder til eftermontering på koblingspedal- har fået at vide af en person, der har erfaring desangående- fjerner man den og monterer returfjeder, som på før-Td5ere, så får man en blødere pedal- gjorde antrin til at fjerne fjeder, men den var allerede fjernet! men stadig tung kobling.
Hvorom alting er- lidt at feje problemet omkring tung pedal ind under gulvtæppet ved montering af div. hjælpeaggregater; er udrykkerarm tør og uden smørelse ved kuglehoved, vil den slides igennem og bilen måske springe frem og lave ravage, når man tror der er koblet ud. Eller man strander uhensigtsmæssige steder.