tilbage

Land Rover Forum  

155765: Omregistrering af 110" (07-12-2016 20:57:44)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.175.84)
Hej LR-folk

Tilbage i Okt. stillede jeg et spørgsmål omkring import af 110" fra tyskland og om at få den indregistreret som bus. Der var mange svar og også forskellige meninger om reglerne. Nogle mener at bilen bare skal være fra før 2000, nogle mener at det slet ikke kan lade sig gøre og nogle mener at bilen tidligere skal have været indregistreret som et bestemt type køretøj før at det kan lade sig gøre.

Nu er der så et nyt spørgsmål. Denne gang drejer det sig om en 110" fra 1999 som står til salg i DK. Den har ingen plader på men står til salg som brugt varebil. Den har tidlige kørt i tyskland og har 5 døre og er derfor oplagt som bus. Her kommer det så:

Kan denne varebil på en eller anden måde blive til en bus eller er løbet fuldstændig kørt i forhold til at få land rovere indregistreret som dette?
Hvis ja, hvad koster det så?

Håber I kan hjælpe. Jeg vil så gerne snart ud og køre:-)

Mvh
Kåre
155766: sv: Omregistrering af 110" (07-12-2016 22:03:20) (svar på 155765)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Jeg tolker på Ib´s svar i din anden tråd at det godt burde kunne lade sig gøre da den nye her, er fra FØR 2000.
Citat: "Den bil der er tale om her er for ny til at kunne indregistreres som minibus, salget af 110 som minibus stoppede i 2000. Har den kørt som STW i Tyskland er det max en 9-sædet bil og dermed en M1 - og man kan ikke uden videre ændre en bil fra at være en M1 til M2 som betegner en minibus, hvis reg.papirerne siger det er en M1, og slet ikke hvis den er yngre end det tidspunkt hvor ændringer i loven stoppede 110" minibus på markedet. "
Jeg omregistrerede selv min 109" varevogn til bus for et par år siden.
Typegodkendelsen til bus var der allerede, ligesom den må være der på en bil fra 1999.
155767: sv: sv: Omregistrering af 110" (08-12-2016 08:15:35) (svar på 155766)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.33.149.183)
Tak for det Ole, og ja det lyder jo meget rigtigt.

Hvordan foregår det så rent praktisk? Skal man gøre den parat til bus med sæder, seler, brandslukker, de nødvendige klistermærker/skilte og så køre man den til synshallen? Eller skal man kontakte skat/motorkontoret først?
Hvad gav du for omregistrering og er prisen mon en anden for en 110'er fra 1999?

Mvh
Kåre
155768: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (08-12-2016 08:26:39) (svar på 155767)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Jeg er ikke helt sikker på, at det fortsat er muligt, at omregistrere en varebil til en bus. Varebilen kommer fra Tyskland og har derfor været en M1, altså en personbil.
Tag en snak med den synsmand, der skal syne køretøjet, hvordan du skal forholde dig.
SKAT har strammet reglerne for, hvad der kan indregistreres og konverteres.
155769: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (08-12-2016 08:29:44) (svar på 155768)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.33.149.183)
Tak Paul. Det vil jeg gøre.

Mvh
Kåre
155774: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (08-12-2016 12:01:58) (svar på 155769)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Ring lige til mig. Jeg har et godt tip til dig...
155775: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (08-12-2016 12:27:42) (svar på 155774)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.33.149.183)
Hej Paul

Så skal jeg lige have et nummer jeg kan ringe på:-)
155776: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (08-12-2016 12:31:03) (svar på 155775)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Nå, pyt da... 28 68 55 33
155790: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (09-12-2016 07:55:53) (svar på 155776)
Kim Bugge #9291, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.151.222)
Hej Poul

Hvis jeg har bus og den skal ændres til gule plader , er der så afgift ??

Mvh Kim
155792: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (09-12-2016 08:25:10) (svar på 155790)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Det må vel komme an på hvad der er betalt i afgift af bussen til at starte med? Men sikkert.
Men hvorfor dog lave en bus om til gule??
Der er kæmpe marked for busser og stw's pt.
155855: sv: Omregistrering af 110" (14-12-2016 21:26:15) (svar på 155765)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.175.84)
Efter en masse søgen og kiggen på forskellige busser tænker jeg måske at gå en anden vej. De busser er super efterspurgte pt. og folk byder dem op i pris.

Derfor har jeg fundet en fin 110" 200tdi fra 95 som holder i Hamborg som jeg tænker kunne komme på almindelige hvide plader, altså indregistreret som personvogn. Den har gået ca. 250000km. Den kommer med 2 forsæder, en sæderække bagved og 2 løse bænke til bagerst, altså 9 personer, men er kun klargjort til 5.

Jeg har også allerede fået et skøn på afgiften fra automentor for at få den ind i dk og på plader. Det koster lige over 40 af de lange banditter.
Og hvad siger I så til det (prisen) og hvordan rent praktisk med sæder hvis den skulle på hvide plader?
155856: sv: sv: Omregistrering af 110" (14-12-2016 21:38:05) (svar på 155855)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Find en lidt dyrere Dansk bus, spar de 40k i afgift og BOKSEN i vægtafgift hvert år!! Det betaler sig hurtigt med en Dansk bus!
155857: sv: sv: Omregistrering af 110" (14-12-2016 21:42:49) (svar på 155855)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.202.209)
Vægtafgiften er lidt heftig med 1.200 DKK ca. pr. måned...

Jeg tilslutter mig Ole Pars iøvrigt!
155858: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (14-12-2016 21:49:04) (svar på 155857)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.175.84)
Koster det helt seriøst 14000kr om året i vægtafgift? Jeg mener når den nu er så gammel? Vidste ikke at "den lave" vægtafgift for gulplade biler ikke gælder for personvogn. Av av av.
Så må jeg på den igen. Jeg skal have plads til hele familien i en 110" LR af en eller anden slags:-)

Dejligt med alle jeres input og erfaringer.
155859: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (14-12-2016 23:09:44) (svar på 155858)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.189.107)
Ideen med de svinske vægtafgifter på tunge og store personbiler med eks. 7 sæder og mere, er jo- "Du skal #"%XX&/% ikke ligge og konkurrere med det offentlige transportnet, du skal over i disse, så det vanvittige underskud kan komme ned!
Netop de store vægtafgifter er jo årsagen til busser er højt i kurs. Regn med Ca. 820Kr. årligt for benzinerne og ca. 2250Kr. årligt for dieselerne. Dog skal busser til syn årligt og kan være svære at få kaskoforsikring på. Hertil kan der være restriktioner på kørsel i udland.
Men se meget mere på www.nysynet.dk/vagtafgift, som dog ikke omfatter vægtafgift på busser.
155860: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 00:43:43) (svar på 155859)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.19)
Hvis ikke vi betaler så meget i vægtafgift så kan Skat ikke sende så mange miliarder afsted til svindlere!!!!!
Jeg har forsikret bussen i TopDK uden problemer med kasko, og V-R gruppen forsikrer den gerne med kasko.
Det årlige syn ser jeg som en kvalitet, og er ikke noget problem for en velholdt bil.
155862: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 07:39:41) (svar på 155860)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.175.84)
Det er godt nok nogle vilde vilde afgifter!!!!

Hvad så hvis man tager en gammel veteran seriebil og smider hvide plader på den, altså til personvogn? Ryger den så også voldsomt op i vægtafgift?

Det lyder som om bus er er den eneste fornuftige vej frem for en familie der gerne vil køre LR.
155863: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 08:17:53) (svar på 155862)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Så snart en bil runder 35år, falder vægtafgiften automatisk til 1/4 del af oprindelig. Så en bil der feks koster 12000kr om året, falder til 3000kr om året. En V8 bus falder til ca 200kr :-)
Og så er det jo en skøn familievogn sådan en bus.. Jeg har KUN gode ting at sige om busser :-)

155864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 08:27:45) (svar på 155862)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Der er intet i bilverdenen der er gratis.....

For at du kan fremføre den busregistrerede Land-Rover lovligt skal du have det rigtige stempel på kørekortet. Har du kun "B" stemplet p.t. skal du nok regne med en udgift på 15-20 af de lange sedler. Skal andre i husstanden også kunne køre bussen er det også 15-20 klik.

og så er der alle de kedelige restriktioner.... men det er en helt anden snak.

Med hensyn til veteran/gammel seriebil, så betales der 1/4 vægtafgift hvis bilen er over 25 år.

Til gengæld er det en DYR fornøjelse at omregistrere en veteran L-R fra gule til hvide plader, pga. afgiftsgrundlaget der er 40% af nypris

mvh Claus
155865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 08:38:46) (svar på 155864)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.201.12)
@ Claus Kjøller:

Siden hvornår opnår biler veteranstatus og lavere vægtafgiftsats efter kun 25 år? Iht. Ole Pars og loven, ligger grænsen ved 35 år.
155867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 08:52:07) (svar på 155865)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.33.149.199)
Enig med Ole og Paul.

Min gamle 2cv fra 1973 blev veteran den fyldte 35 år. Den koster for øvrigt ca. 200 kr om året i vægtafgift:-)
155876: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 12:07:43) (svar på 155865)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.56.166.254)
Undskyld Undskyld... det var en tyrkfjel .... er enig i at der ER 35 år !!

155866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 08:50:22) (svar på 155864)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.33.149.199)
Nej det er rigtigt.
Har nu forhørt mig ved AMU århus hvor man kan få buskørt til kæresten på aftenskole til omkring 4000-5000kr.

Og ja har også godt fundet ud af at det koster dyyyyyrt at få en gammel veteran om på hvide plader. Tror desværre det også er et no go!

Mht. til alle de restriktioner om kørsel med trailer og udlandet så skal det nok gå i vores situation.

Ringede for øvrigt til skat i går for at høre om at lave en 110" om til bus, hvis altså den har de rigtige vægtangivelser anført og er fra før år 2000. De vidste ingenting?? De kunne simpelthen ikke svare på om det stadig kan lade sig gøre.
Keld fra Tohuse sagde til mig den anden dag at det stadig godt kan lade sig gøre, bare den opfylder de ovenstående krav med årstal og vægtangivelser.


It's a freakin jungle!!!!



155868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 09:09:37) (svar på 155866)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Jeg synes nu ikke at det er en jungle. Man skal bare undersøge lidt grundigt, vide hvad man vil og så spore ind.
Det er ikke helt korrekt at det er mega dyrt at omregistrere en veteranbil til hvide plader. Det kommer jo an på nyprisen og dermed årgangen. Tager man en 81ér bliver det naturligvis meget dyrere end en 72ér. Der skete meget med priserne dengang sidst i 70érne og starten af 80érne.
Man skal huske at en hvidplade Land Rover, ihvertfald de gamle, sælges til en noget højere pris end gulplade biler. Altså den har en højere værdi. Vægtafgiften er billigere og er det en bus, meget billigere. Syn er efter det 40. år kun hvert 8. år (hvis man indregistrerer som veteran) og så skal veteranbusser faktisk også kun til syn hvert 8.år (hvis indreg som veteran). Det sidste har jeg kun på mail fra FSTYR og ingen personlig erfaring.
Så kan man tænke over om man gider at køre rundt i en veteran Land-Rover med de begrænsninger den nu har i brug og teknik. Det må jo være en personlig afvejning. Begge mine biler er tusse gamle, men bussen bruges hver eneste dag og den har ikke ladt mig i stikke endnu. Nuvel, jeg har ikke langt på arbejde osv. Kører man langt er det nok en anden sag?
Men jeg synes altså i det store hele at det er RET BILLIGT at køre og holde en veteran Land-Rover.
Om ganske få år begynder de første 110" busser at blive veteraner, så tro mig - prisen går på dem, som på seriebilerne, kun een vej!
Privat buskørsel er noget mindre restriktivt i dag end det var for år tilbage. Du må gerne køre med stor trailer efter bus, hvis du har det store anhængerkort. Du skal IKKE have fartskriver i - heller ikke i udlandet. (ihvertfald ikke i de gamle)
155869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 09:27:25) (svar på 155868)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.33.149.199)
Tak Ole,

Kloge rolige fortrøstningsfulde ord som er gode for sådan en som mig der bare gerne vil have den LR NU:-) Jeg kan næsten ikke vente, hehe.
I vores situation så drejer det sig ikke om kørsel hverdag og når den skal bruges til at køre på arbejde i, ja så er der ikke langt.

Bus er vejen frem for os. Om det så bliver en 109" eller 110" det må tiden vise. Jeg må og skal slå koldt vand i blodet, selvom det er svært når man nu er så spændt og glæder sig helt vildt.

Det har ikke hjulpet at jeg 2 gange på 3 uger er blevet brændt af på gode handler med sunde fornuftige 110" busser.
155870: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (15-12-2016 09:35:37) (svar på 155869)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.199)
Et godt råd når du ser en bil som du måske vil købe:
Kom ud af røret i en fart og tag pengene med. Som sælger er det altså oftest den køber der er klar, her og nu, som får handlen.
Sørg for at være forberedt på hvad du vil tjekke og spørge til. Hav listen parat. Hav aftalen med banken parat så der kan handles hurtigt. Der er ikke noget værre end at brænde SIG SELV af!!
155928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Omregistrering af 110" (18-12-2016 16:38:19) (svar på 155870)
Kåre Morgen #7225, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.175.204)
Hej Ole,

Igen tak for de gode råd. Nu står jeg fuldstændig klar til at rykke ud med penge på kontoen og det hele:-)
Alt kommer til den som venter på en Land Rover, og nu har jeg gang i et nyt busprojekt som faktisk nok bære frugt af sig. Er meget spændt.

Skulle for øvrigt hilse dig rigtig mange gange fra Pernille og Mico (min kusine og fætter). Var sammen med dem i går og da snakken faldt på Land Rover dukkede dit navn op:-)

Mvh
Kåre