159932:
sv: Td5 spørgsmål (13-09-2018 09:47:21) (svar på
159931)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 78.111.164.19)
Hej Christian,
Jeg er selv td5 ejer, men ikke nødvendigvis 'ekspert'. Som jeg forstår det har du 3 spørgsmål. Det er dog uklart om det er Disco'er eller Defendere du kigger på, og i fald det er Defendere, hvilken akselafstand?
1) Det kan være mange ting. Forskellige dæksmønstre eller fejl på dæk kan give en syngende lyd, det kan også være differentialer eller lejer i gearkasser der kan være slidte. Kan du være mere konkret om hvornår denne 'syngen' bemærkes? Er det både indkoblet og udkoblet, er det ved acceleration, decelleration eller konstant hastighed?
2) Når du siger 'klonker' mellem gearerne, er det da gearstangen der virker som om en klonker, eller er det ved indkoblingen efter gearskiftet? Det kan igen være mange ting, men en typisk indkoblingsklonk kan skyldes dårlig a-arm ball-joint eller bøsninger, evt. gearkasseophæng, om end det ikke er noget jeg selv er stødt på nogensinde.
3) Tja - det kommer MEGET an på hvordan motoren er vedligeholdt og kørt. Der er forlydner om td5 motorer der kører for evigt, men der er også mange der står grundet uopmærksomhed omkring kølevand osv. Dog koster brugte td5 motorer nærmest ingenting i England, så skulle man være uheldig og lide et komplet haveri, kan man for rimelige penge foretage en transplantation af nyt kværn. Der er dog nogle af motorens dele som har udtjent deres værnepligt omkring de 300k, og du kan med fordel spørge ind til: er turboen skiftet? er kædestrammeren skiftet? er svinghjulet skiftet? Er toppakningen skiftet? - og måske vigtigst af alt: bruger den kølevand?
Håber det kan hjælpe lidt i din søgen. Sig til hvis der er behov for uddybning!
Mvh
#7999
(PS. hvis der om lidt kommer en eller anden gammel mavesur kommentar om du skal melde dig ind i klubben før nogen gider at hjælpe med dine spørgsmål skal du ikke lade dig skræmme væk! Klubben består ikke udelukkende af gamle mavesure tastaturryttere, som nægter at hjælpe før du har et medlemsnummer - men det finder du jo nok ud af hvis du en dag får dig en LR og dukker op til et DLRK arrangement ude i landet et sted :)