tilbage

Land Rover Forum  

117516: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 21:52:39)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej

Jeg er stødt ind i et nyt problem med min 88" SIII:

Jeg har lige prøvet at montere min bagkardan. Den støder imod foroven når jeg drejer den.

De gamle bladfjedre var rustet sammen, så jeg købte et sæt parabolske. Men jeg fik det indtryk af sælgeren, at de var originale og ikke hævede bilen yderligere i forhold til det originale.

Men det må de da ikke desto mindre have gjort? For mig at se er vinklen nu blevet for stor til at kardanen passer. Jeg har også skiftet differentialer (til et nyt sæt brugte), men det burde vel ikke have noget at sige?

Hvad kan der gøres ved det? Skal fjedrene skiftes, eller skal jeg have en kardan, der passer? (Og hvor kan jeg i givet fald finde den?)

vh Niels

117517: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 21:53:20) (svar på 117516)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Et billede mere...
117518: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 21:54:10) (svar på 117517)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Og et billede af højden på bilen...
117520: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 22:08:20) (svar på 117516)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.54)
Det ser godt nok lidt mærkværdigt ud...

Har du kørt med bilen siden du har sat kardanen på?

Prøv at læsse bilen tungt og kør en tur, så fjederne kan sætte sig!

Og du er sikker på, at du ikke har fået forkerte fjedre ? Kontrollér
r-delsnr. med ordre/faktura/katalognr.

117522: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 22:32:09) (svar på 117520)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Paul

Nej, bilen er endnu under genopbygning, så den kan ikke køre.

Men selv om den så kunne, og jeg kunne få fjedrene til at sætte sig ved at køre en tur med noget tungt, så ville jeg vel stadig have problemet i terræn, når akslerne vandrer? Som den står nu er støddæmperne ikke engang trukket helt ud (om end næsten).

Ifølge min faktura hedder fjedrene DA4107 og støddæmperne hedder Pro Comp +2" BA2114A

Hvorvidt jeg rent faktisk så også HAR fået ovenstående vare er sværere at finde ud af, da jeg for længst har smidt indpakningen ud. Fjedrene er grå, og der står 18163 på dem med hvid skrift.

vh Niels
117525: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 22:42:42) (svar på 117520)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.228.109)
Den ser sgu lidt høj ud, men er alt monteret og motor i m.m? Det vejer jo alt sammen.
Hvis du ønsker problemet løst med kardan, så skift til en wide angle eller dobbelt led.
Gigglepin er mit bedst bud.

Held og lykke
117523: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 22:37:17) (svar på 117516)
Lars Kragh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.166.162.106)
Hmmm,ka du tage hjulet af og tage et billede så man ka se hvordan det ser ud ved det bageste ophæng. Det ser næsten ud som om de er for korte.Du har vel ikke taget forkert af de foreste og bagerste -:)
Hilsen Lars
117527: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 23:04:00) (svar på 117523)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Så er der et billede til, hvor hjulet er taget af.

Jeg kan ikke have byttet om på de forreste og bageste fjedre, da der er tre lag på bagfjedrene og kun to lag foran.

Motor, gearkasse og alt andet tungt er monteret. Der mangler et par forskærme, en sædekasse, to døre og en kølerhjelm, men det kan jo ikke veje ret meget.
117530: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (30-11-2011 23:49:22) (svar på 117527)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.5)
det er svært at afgøre på foto men kan difrentialet være drejet på grund af fjeder geometrien, de to aksler skal være paralelle,
117532: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 00:12:49) (svar på 117527)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.163.229.114)
plejer laskerne ikke, at vende mere bagud?
kunne det tænkes at fjedrene skal vendes. Husker en gang at jeg havde vendt den ene fjeder forkert, det gjorde, at akslerne ikke var paralelle. der kunne være en forskel iforhold til midten af fjederen
117537: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 08:35:29) (svar på 117532)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Jeps... det er laskerne den er gal med.
At skifte fra almindelige fjedre til paraboild ;-) er ikke "bare" at skifte da de parabolske opfører sig noget anderledes.
Det er meget vigtigt at fjederen er trukket ned på plads før laskeboltene spændes og at laskerne vender den rigtige vej = skråt bagud.
Ellers får man det resultat som er beskrevet her i tråden og helt umulige køreegenskaber.


mvh Claus
117536: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 08:26:19) (svar på 117516)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Niels,

Det kunne godt ligne den udgave man bruger på en 109 STW - og den er jo en del tungere i røven end en 88 uden top

Mvh
Michael
117541: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 09:04:46) (svar på 117536)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Jamen, så har alting jo en årsag :-)

Vil nogen så ikke gøre mig den tjeneste at forfatte en vejledning til hvordan parabolske fjedre så korrekt skal sættes på?

Hvor langt skal fjederen trækkes ned på plads, og hvilke bolte skal spændes hårdt til, og hvilke skal der være vandring i?

Nu har jeg ikke monteret forreste kardan endnu, men der er problemet ganske givet det samme.

vh Niels
117545: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 13:05:47) (svar på 117516)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej

Når du har fået rettet laskerne så de peger bagud, giver det nok noget mere luft, men jeg tro desværre du vil møde problemet igen når du kommer ud og bruge den, jeg tror dine fine nye støddæmpere tillader for stor vandring, og det gør at laskerne kan "vende" under kørsel med fuld fjedervandring.

Du kunne godt have malet klumpen ;-)

Per
117550: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 14:31:26) (svar på 117545)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det er faktisk flere problemer du har oparbejdet end bare at laskerne kan vende pga. den større vandring i støddæmperne. Den større vandring betyder også at de er længere når de er skubbet sammen, så fjedrene ikke kan gå imod fjederstoppene. I værste fald er der kun støddæmperne til at tage skraldet hvis du går i et hul med bilen og så er der noget i dæmperne eller ophænget der giver efter.
For at få fuld fornøjelse af de længere dæmpere, skal de derfor monteres højere oppe, så der stadig er plads til dem. Og for at fjedrene ikke bliver dem begrænsende faktor når bilen letter et hjørne, skal du montere pistol-lasker, der tillader akslen at vandre længere ned. Der er også indbygget stop i pistol-laskerne, så de ikke vender vrangen ud.
Vær opmærksom på at pistol-lasker giver et løft fra ca 2", så du skal bruge en kardon der er lavet til hævningen.
Hvilket igen betyder at der faktisk er brug for 4" længere dæmpere. F.eks. dæmpere fra en Toyota HJ40 passer rigtigt godt til sådan et projekt.
Men så er det heller ikke umuligt at få en fjedervandring på over 25cm med bladfjederene.
117551: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 14:32:48) (svar på 117550)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Her er lige et billede af revolver-laskerne, som de rigtigt kaldes og ikke "pistol-lasker".. men tæt på ;-)

Hilsen
Jens
117921: Hjælp - kardan støder imod (09-12-2011 15:28:24) (svar på 117551)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.101.12.14)
Revolver - Revolving action - Noget der roterer - roterende bevægelse -
117922: sv: Hjælp - kardan støder imod (09-12-2011 15:42:06) (svar på 117921)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Volvolus = tarmslyng
Volvo = jeg ruller
117925: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (09-12-2011 17:36:21) (svar på 117922)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.101.12.14)
haha , jeg prøvede ikke at være morsom. det var for at undgå at revolver blev til pistol . lidt svært når man forsøger at finde dele på nettet . De bliver ikke fremstillet mere, desværre
117553: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 15:58:54) (svar på 117550)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Og så går man og tror at gamle serie vogn ikke har ordenlig aksel vandring ;-)
Kan bilen synes med de nævnte revolver lasker??
117556: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 16:42:41) (svar på 117553)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Æv, det var slet ikke meningen at det skulle give anledning til så mange problemer...

Jeg har ikke haft nogen intention om at bilen skulle hæves og som sådan være et "terræn-projekt" - jeg ville bare skifte fjedre til parabolske, når nu de alligevel skulle skiftes. Fjedrene fik jeg af sælgeren at vide kun ville hæve bilen ca. en tomme, men ikke mere end det - det har altså aldrig været planen at give bilen et "hæve kit".

Nå, men jeg har søgt lidt på nettet: Ham her har de samme problemer:

http://www.greenacre.biz/landrover/957_rearsuspension/957_rearsuspension.htm

Ifølge ham skal den korrekte afstand være 170 mm mellem toppen af akslen og chassiset. Kan nogen bekræfte det, og gælder det også foran?

Jeg vil prøve her i weekenden at trykke akslen på plads med to "skraldestropper". Når så afstanden er ca. 170 mm, så skal jeg - så vidt jeg har forstået - spænde laskerne fast. Men hvor gør jeg så det? Jeg ville selv tro, at jeg skulle spænde "B" fast - først ind i gevindet i selve lasken og dernæst spænde låsemøtrikken til. Men er det korrekt?

Det skulle vel gerne ende med at se sådan ud:

http://www.expeditionlandrover.info/leafSprings.htm
(scroll ned)

vh Niels
117562: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 18:22:39) (svar på 117556)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg "scannede" lige siden ind fra manualen. Så vidt som det er beskrevet her, skal bøsningerne bare smøres og bilens vægt skal give den korrekte position i hvile.
Hvis du mangler at montere noget i den ende af bilen, kan du enten vente med at justere bøsningerne op, eller smide nogen poser hundemad op på bilen som ballast...

Hilsen
Jens
117560: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 18:05:49) (svar på 117553)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nej det skal du ikke regne med at du kan, svjv. må man slet ikke hæve en LR? Men med de moderne plastikbøsninger i er det nemt at skifte dem før du skal på bane ;-) og når du ikke er det, kan den fint køre på vejen (og synes) med almindelige lasker uden at man skal skifte fjedre eller dæmpere.

Man kan sætte længere dæmpere i enten ved at lave en arm til fastgørelsen udenpå rammen i stil med den originale, eller lave ophæng der går på skrå ind under, som dem på billederne.
Jeg er også ret sikker på at de skrå ikke kan synes. Men de sidder i helt andre ophæng end de originale, så der er igen ikke noget i vejen for at skifte over i forhold til om man er på bane eller kører i trafikken.
Det er jo bare et spørgsmål om at huske at gøre det.. Kan vel max. tage en halv time at skifte over hver gang..

Hilsen
Jens
117572: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 21:38:29) (svar på 117560)
Hans Boelt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.217.250)
Jeg har haft det samme problem med nye fjedre af samme fabrikat.
Jeg har kippet fæstet på bagakslen, hvor fjedren ligger an på, så vinklen til gearkassen ikke bliver så stor. Efterfølgende har jeg demonteret den 3. fjeder og monteret en 15mm. afstandsplade over de to fjedre. Dette giver lidt sænkning. Jeg synes bagenden står fint nu i forhold til forenden med fine køreregenskaber til følge.

Vh. Hans


117576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (01-12-2011 22:14:22) (svar på 117572)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.225.55)
du giver jo selv svaret :) Pro Comp +2" BA2114A
det vi sige 2" hævet = 50 cm

Lars/biltris
117593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (02-12-2011 08:23:31) (svar på 117576)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
ahhh 50 cm ... det var nogle lange tommer :)
50 mm er det vist nærmere
117616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (02-12-2011 13:48:22) (svar på 117593)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja så forstår jeg ikke hvor kardanen ikke er trukket fra hinanden:-)

MVH Jakob E S
117629: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (02-12-2011 18:24:32) (svar på 117616)
Henrik Eisvang #2366, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 176.20.2.208)
Jeg har selv haft samme problem med Monroe støddæmpere i standard længde og nye kardanner. Begge kardanner stødte på i flancen ved diffentialet. Min løsning blev at slibe lidt materiale bort fra gaflen på kardannen, ikke optimalt men det har endnu ikke givet problemer, selv ikke ved hård terrænkørsel.
Det var ikke et problem med de gamle kardanner.

Bemærk at "forspænding" af lasken kun er muligt med alm. bøsning, idet de fleste polybøsninger er udført med løst mellemrør, der drejer sammen med lasken.

Jeg vil iøvrigt mene, at du har vendt dine støddæmpere forkert.

Hilsen Henrik




117644: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (02-12-2011 23:43:38) (svar på 117629)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.244.253)
Ouech, den gamle terrainmaster Henrik Eisvang har en god sag Mht. forkert vendte støddæmpere; procomp støddæmper er uden beskyttelsesrør, men med synlig stempelstang til øverste tilslutning. Måske kan stropper som tidligere omtalt til 109" holde aksel oppe? Undrer mig over kardans vinkling ved gearkasse; er motor på plads og i orden? Vedlagt billede viser HEs 88" med parabolic, bemærk især bagaksels vandring.
117696: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (04-12-2011 15:48:13) (svar på 117644)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
UPDATE:

Her er en afrunding af tråden med min (forløbige) løsning af problemet:

Jeg fandt en vejledning på nettet til montering af Rocky Mountains parabolske fjedre, og her var anbefalingen, at man læssede noget tungt på bilen og rokkede med den så fjedrene satte sig, og først derefter spændte man laskerne til (med ca. 100 NM).

Jeg prøvede at løsne laskerne, lægge nogle stropper op over chassisrammen og ned under en donkraft og så trykke fjederen sammen. Da den var trykket op til de afstande, som er beskrevet i værkstedshåndbogen, så spændte jeg laskerne fast og tog trykket af donkraften. Fjedrene rettede sig lidt ud igen, men det hjalp tilstrækkeligt til, at kardanen nu roterer frit. Når jeg får bilen ud og køre prøver jeg at læsse den med nogle sandsække, og eksperimenterer med at løsne laskeboltene. Men for nuværende er problemet løst.

Tak til bidragyderne i denne tråd. Jeg har lige følgende kommentarer:

Per: De billeder, der er i toppen af denne tråd, viser støddæmperen trukket så langt ud (på nær ca 1 cm) som den kan, så laskerne burde ikke kunne vende. Og ja - jeg kunne godt have malet klumpen også, men det var en ombytter, som jeg bare puttede i, så det må blive en anden gang :-)

Jens: Tak for indscanningne. Hvad akselstoppene angår, så nærmede de sig fint hinanden, da jeg trykkede fjederen sammen med donkraften, så jeg tror ikke, at det bliver et problem.

Lars: Så vidt jeg har forstået, så handler de to tommer ekstra om øget vandring på fjederen - ikke to tommer hævet over "normalen", når bilen er i hvile. Fjedrene i sig selv burde hæve den ca. 1 tomme (fik jeg i hvert fald at vide ved købet).

Henrik og Verner: Tak for oplysningen. Jeg fik ved købet at vide, at det var ligemeget. Men at vende dem er da heldigvis ikke den store bedrift. Hvad er argumentet for at de skal vendes? Større beskyttelse af stempelstangen?


Tak igen til alle, der bidrog. I går var jeg forøvrigt i stand til at bakke ud af værkstedet ved egen kraft - for 1. gang i 7 år!! DET var stort!! :-)
117697: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (04-12-2011 18:14:30) (svar på 117696)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
tillykke!!!!!
117733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (05-12-2011 17:18:41) (svar på 117696)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.183.120)
Godt du fandt en løsning og kan "hit the road" Godt nok er procomp-støddæmpere GAS, men det er stadig dæmperolie der gør det hårde arbejde.
Støddæmpningen opnåes sombekendt ved olie tvinges gennem nogle huller i et stempel for enden af stangen; for at hindre skum og bobledannelse i olien
og derved nedsat dæmpervirkning ved hård kørsel, er dæmperrør fyldt efter med en gasart under højt tryk, men afskåret fra olien med et "løst" stempel, således der er lagt låg på olien, dog findes der flere varianter. Monterer man støddæmperen "op-side-down" vil olien være over gasafsnittet og der kan danne sig luftlommer over olien med nedsat dæmpervirkning, ikke mindst når dæmperen slides. Men hvis hvis fabrikken er skråsikker med hensyn til omvendt montering, må man vel tro ham.
117772: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (06-12-2011 16:26:58) (svar på 117733)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.48.77.249)
er det rover diffrensial eller salysbury på den framakslingen..
117797: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - kardan støder imod (07-12-2011 09:42:34) (svar på 117772)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Truls

Det er et rover differentiale.