43162:
sv: sv: glemte at skrive.. (21-02-2007 15:07:19) (svar på
43161)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 80.63.149.242)
Hej Martin,
Det kan godt være at føleren er snavset til, så start med at skifte den.
På de gamle seriebiler står der faktisk i manualen at det er normalt at olietrykskontrollampen tænder ved varm motor og lav tomgang -det anses ikke som værende et problem, da belastningen på motoren i samme situation er ganske lav.
Da din motor er 230tkm gammel, vil jeg personligt vælge en 15W/40 olie af god kvalitet. Hvis du er nervøs for at den ikke får smøring nok ved koldstart, så lad den gå et par omdrejninger med starteren uden at bruge gløderørene først -så kommer der lidt olietryk inden du starter for alvor(det gør jeg konsekvent i min RR). Igen, med 230tkm på klokken skulle der ikke være problemer med smøring af turboen selvom du skifter til 15W olie.
Der er her i forum en anden tråd omkring rensning af oliekanaler i motoren, hvor een anbefaler at man tapper den gamle olie af, fylder dieselolie på(ja, istedet for motorolie) og lader den gå i tomgang i 5 min. Derefter hældes dieselolien af, motoren skylles igennem i 5 min med en billig motorolie, og til sidst hældes denne af, oliefilteret skiftes og der fyldes god olie på. Det skulle efter sigende kunne rense en hel del ud(og måske også kurere din føler), men jeg har ikke prøvet det.
/tony
/tony