tilbage

Land Rover Forum  

Index
43811: Toppakning (08-03-2007 08:58:33)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
God dag god dag.

Discovery 200 Tdi smider olie fra toppakningen.

Der er ingen vand i olien og ingen olie i vandet. Så langt så godt.

Motoren fik skiftet toppakning og nyt topstykke for godt et år siden af autoriseret værksted.

Det lugter vel meget af at jeg skal i gang med at skifte toppakningen. Kunne jeg gøre noget andet?

Martin ;-)

Index
43821: sv: Toppakning (08-03-2007 13:31:52) (svar på 43811)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Gad vide om det autoriserede værksted brugte den rigtige toppakning. Den findes nemlig i 3 forskellige tykkelser der alle er TYDELIGT afmærkede med henholdsvis 1,2 eller 3 prikker på en lille flab.

mvh
Claus
Index
43823: sv: sv: Toppakning (08-03-2007 13:38:57) (svar på 43821)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Claus

Tak for dit input.

Hvad betyder det med prikkerne?

Er der ikke også noget om at der er forskellige tykkelser?
I givet fald at der er forskellige tykkelser, hvilken vælger jeg så til min motor?

Martin ,-)
Index
43831: sv: sv: sv: Toppakning (08-03-2007 15:08:37) (svar på 43823)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen Martin

Prøv at læse mit indlæg een gang til ;-)
3 tykkelser = Tyndst 1 prik, mellem tykkelse 2 prikker, osv.

Da du i sagens natur ikke har den oprindelige toppakning, må importøren eller en autoriseret reservedelspusher kunne oplyse det ud fra motornummer / chassisnummer.

mvh
Claus
Index
43846: sv: sv: sv: sv: Toppakning (08-03-2007 19:41:15) (svar på 43831)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Claus

Så så nu ikke næsvis ... ;-)

Jeg må have fat i min reservedelspusher og skaffe en ny pakning og i gang med skiftningen.

Tak for svarene.
Martin ;-)
Index
43855: sv: sv: sv: sv: Toppakning (08-03-2007 22:06:10) (svar på 43831)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.191.95)
Hej Claus
Kan man ikke bare måle foringshøjde lige som på en vm motor?
jeg ved godt at du er mest til GASOLIN´men det er sådan en med stive tændrørskabler .you know :)

Lars/Biltris
Index
43869: sv: sv: Toppakning (09-03-2007 09:31:09) (svar på 43821)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Det er rigtig vigtigt at benytte den rigtige tykkelse toppakning.

Har man ikke den gamle toppakning kan tykkelsen af den nye toppakning udmåles efter en procedure beskrevet i håndbogen. (Udfra måling af stemplernes højde i forhold til overkant af motorblok)

Tykkelsen skal være rigtig, da der ellers vil være forkert afstand mellem stemplernes overkant og øverste del af forbrændingskammer (og ventiler). Kender man ikke tykkelsen af toppakningen - og ikke har mulighed for udmåling - kan man uden problemer anvende den tykkeste (tre prikker).

Montering af en toppakning med mindre tykkelse end den anbefalede vil således kunne medføre forskellige uhensigtsmæssigheder, men jeg har meget svært ved at forestille mig hvorledes det skulle kunne resulterer i nyt brud på toppakningen.

Det kan derfor være anbefalelsesværdigt at kontrollere hvorvidt der findes andre umiddelbare fejl som kunne forklare hvorfor toppakningen springer. Både motorblok og topstykke checkkes med en retholdt og et sæt søgeblade. Procedure er angivet i håndbogen. En alternativ måde er at holde omtalte retholdt mod topstykket og lyse med en lommelygte fra den anden side. Hvis lyset trænger igennem, hvor retholdten ligger an mod topstykket er der ujævnheder.

Hvis man ikke ligger inde med en retholdt kan almindelig vinduesglas benyttes. Planglas er altid plant!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
43884: sv: sv: sv: Toppakning (09-03-2007 12:51:25) (svar på 43869)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Kim

Tak for din melding.

Jeg bestiller en med 3 prikker.

Når først jeg skiller maskinen ad skal den samles samme weekend og så sjovt er det da heller ikke at have flere pakninger liggende.

God pointe lige at tjekke for ujævnheder. Det vil jeg gøre. Står der i manualen hvor meget/lidt der maksimalt må være af ujævnheder?

Motoren har været varm givetvis grundet en radiator der trængte til udskiftning.

Martin ;-)
Index
43889: sv: sv: sv: sv: Toppakning (09-03-2007 13:18:15) (svar på 43884)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Husk at bestille nye strækbolte til topstykkemonteringen samtidigt.

mvh
Claus