43869:
sv: sv: Toppakning (09-03-2007 09:31:09) (svar på
43821)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (
ip-adr: 195.249.208.150)
Det er rigtig vigtigt at benytte den rigtige tykkelse toppakning.
Har man ikke den gamle toppakning kan tykkelsen af den nye toppakning udmåles efter en procedure beskrevet i håndbogen. (Udfra måling af stemplernes højde i forhold til overkant af motorblok)
Tykkelsen skal være rigtig, da der ellers vil være forkert afstand mellem stemplernes overkant og øverste del af forbrændingskammer (og ventiler). Kender man ikke tykkelsen af toppakningen - og ikke har mulighed for udmåling - kan man uden problemer anvende den tykkeste (tre prikker).
Montering af en toppakning med mindre tykkelse end den anbefalede vil således kunne medføre forskellige uhensigtsmæssigheder, men jeg har meget svært ved at forestille mig hvorledes det skulle kunne resulterer i nyt brud på toppakningen.
Det kan derfor være anbefalelsesværdigt at kontrollere hvorvidt der findes andre umiddelbare fejl som kunne forklare hvorfor toppakningen springer. Både motorblok og topstykke checkkes med en retholdt og et sæt søgeblade. Procedure er angivet i håndbogen. En alternativ måde er at holde omtalte retholdt mod topstykket og lyse med en lommelygte fra den anden side. Hvis lyset trænger igennem, hvor retholdten ligger an mod topstykket er der ujævnheder.
Hvis man ikke ligger inde med en retholdt kan almindelig vinduesglas benyttes. Planglas er altid plant!
Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad