tilbage

Land Rover Forum  

62902: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 13:44:55)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej

Min 300 TDi kører efterhånden kun omkring 7-7,5 km/l uanset om jeg kører i medvind hele vejen til Lolland på motorvej med 100 km/t hele vejen. Jeg synes at jeg forsøger at være så økonomisk som muligt, men det hjælper ikke rigtigt. Hvad kan der være galt? Jeg kører på 255/85 MTs.

Mvh Mikkel
62904: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 13:50:26) (svar på 62902)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg kører konsekvent omkring 9 km/l i min defender 110" med 265/75 A/T og tagbagagebærer, så der må være noget galt med din. Har du tjekket EGR-ventilen hvis din bil har sådan en? Det er den dims, der sidder med en tynd gummislange på udstødningsmanifolden. Det er noget med at den kan hænge, man det er beskrevet i manualen.

MVH Jakob E S.
62907: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 13:59:02) (svar på 62904)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
den har ingen EGR-ventil, jeg ved ikke om det kan være noget med turboen? Den lader mellem 0,8 og 0,9 bar max
62912: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 14:47:21) (svar på 62907)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Så ved jeg ikke hvad et kan være.

Jakob
62920: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 18:09:35) (svar på 62907)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
0,8-0,9 bar lyder helt normalt.
Kender ikke tallet præcist for en 300'er, men en 200'er står fra fabrikken til 0,78 bar.
Har du sikret dig, at alle diesel forbindelser er tætte? Returløb, såvel som fremløb?
Et visuelt kik i motorrummet kan måske afsløre det.....
62926: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 19:50:14) (svar på 62902)
Martin Busk Hansen #4755, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.226)
Hej

Du giver selv en del af svaret, du kører på 255/85 prøv at tjekke dit speedometer/ triptæller...

Mvh Martin
62934: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 22:58:58) (svar på 62926)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej
Jeg må lige kort tilslutte mig Martin..
det jeg tror han maner er rullediameteren gøre at du nok har mellem 8 og 12% fejlvisning på din triptæller når du bruger den til at måle brændstof km/l.

Det udelukker jo selvfølgelig ikke der er noget andet galt også..
K.Bøgvad
62942: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 07:46:26) (svar på 62934)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.151.149)
Hej Martin og Karsten.

I forhold til 265/75/16 har 255/85/16 en rullediameter, der er 4,4% større, og taget in mente at de fleste biler er født med en misvisning, hvor de med standardmonterede dæk som udgangspunkt viser 3-5% for meget, er det nok næppe dækomkredsen, der er årsag til det lave forbrug.

Nu skriver Mikkel jo faktisk ikke, at det er en 90", han kører i, men forudsætter vi dette - og at bilen er af nyere dato - vil 265/75/16, 235/85/16 eller 7,50R16, som alle har stort set samme omkreds, være standard.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
BFG A-T 265/75/16
62930: sv: dieseløkonomi 300TDI (05-05-2008 21:35:58) (svar på 62902)
Christian Glerup Hansen #6476, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.124.229)
ja dæk har meget at sige, og mts er ikke gode ved økonomien køre selv noget lang rille alla billede, vi kørte hjem fra england i en disco 300tdi og lå på 120-140 på spedometer ved ikke hvad den reelt har kørt og ca 11,5 km liter fra holland til århus.

mvh
Christian Glerup Hansen
62952: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 09:57:06) (svar på 62930)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Tak for alle svarene, der dog drejer sig en del om dæk... som ikke har nogen betydning for brændstoføkonomien eller hvordan? Hvis diameteren er større forringer det vel også brænstoføkonomien umiddelbart hvis man afløser på triptælleren? Er der ikke andre mulige årsager? Jimmi skriver noget om utætte dieselforbindelser....? Jeg kan ikke se nogle fugtige steder i mortorrummet, hvor skal jeg eksakt kigge?

Mvh Mikkel
62955: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 10:22:30) (svar på 62952)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Mikkel

Der er nok ikke nogen der eksakt kan fortælle dig hvor du skal kigge for at finde ud af hvor den er utæt. (det kræver jo næsten at de ved det). Men det du tilsyneladende ved er, som du selv skriver at den ikke ser utæt ud.

Helt eksakt er der jo ikke andet at gøre end at finde diesel slangen fra tanken og følge den hele vejen op til motoren og så se fra pumpen og til dyserne.

Jeg ved eks. på min RRC, at her viser kilometertælleren ca. 10-12% forlidt i forhold til min ekstramonteret triptæller. Men spedometeret viser nu korrekt hastighed. Samtidig steg forbruget i forbindelse med et andet dækvalg hvor dækkets rulle omkreds er noget større end originalmonteringen. Men forbruget er jo nok steget fordi min kilometer tæller viser forlidt..... men jeg er sikker på at jeg kører den samme strækning på en tankfuld.

MTS dæk er jo ikke lige dæk med den laveste rullemodstand. Der er altså også meget vægt i dækkene når den skal i gang. Hvornår har du sidst justeret ventiler - skiftet luftfilter. Kører du tit med noget på krogen - der er temmelig mange faktorer der spiller ind.


mvh
Eddie
62956: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 10:25:22) (svar på 62955)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Eddie - jeg har aldrig justeret dieselventiler - er det overhovedet noget man kan gøre selv? Når men - endnu - ikke har den størst dieselmotorviden...

Mvh Mikkel
62968: sv: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 11:16:51) (svar på 62956)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Mikkel

Der er ikke nogen forskel på at justerer ventiler på en dieselmotor og en benzinmotor. Afstanden på ind- og udstødningsventilerne skal være 0,20 mm ved kold motor.

Langt de fleste motorer i dag er med hydraliske ventilløftere, hvilket gør at det ikke er nødvendigt at justerer ventiler - før knastaksel eller ventilløftere er helt slidt.

MEN netop LR-diselmotorer kører ikke med hydraliske løftere - hvorfor man iflg. servicebogen skal justerer ventiler for hver 10-15.000 km. Eller få det gjort i forbindelse med at bilen så er til service.

mvh
Eddie
62960: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 10:51:33) (svar på 62902)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Mikkel

Der er jo mange andre langt mere simple ting du kan tjekke:

- Er hjullejer uden modstand?
- Hænger håndbremsen?
- Har du tjekket ventilerne for nyligt?
- Hvor længe siden har du skiftet olie (og filter)?
- Så er der nævnt utætheder i brændstofslanger (returrøret)
- Har du noget på taget?
- Skiftet dæk for nyligt som nævnt andet steds
- Hvad har du af løse dele i bilen der er unødvendige?

Det er selvfølgelig små parametre de fleste, men ventilerne kan gøre meget.

Der er selvfølgelig flere forhold, men så bliver det tungere som nævnt dieselpumpen, kompression, aircondition m.v.

God fornøjelse med "tuningen" af din brændstoføkonomi.

Martin ;-)
62962: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 11:06:02) (svar på 62960)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
JEG HAR SVARET HERUNDER:

- Er hjullejer uden modstand? JEG TJEKKER
- Hænger håndbremsen? NÆ, IKKE HVAD JEG VED AF... MEN HVORDAN TJEKKER JEG DET?
- Har du tjekket ventilerne for nyligt? JEG VED IKKE HVORDAN?
- Hvor længe siden har du skiftet olie (og filter)? CA 10.000 KM
- Så er der nævnt utætheder i brændstofslanger (returrøret)??
- Har du noget på taget? KUN MUDDER...!
- Skiftet dæk for nyligt som nævnt andet steds JEPS, TIL MTs SOM JEG GODT VED IKKE ER BEFORDRENDE FOR ØKONOMIEN
- Hvad har du af løse dele i bilen der er unødvendige? KUN DET MEST NØDVENDIGE;)

Det er selvfølgelig små parametre de fleste, men ventilerne kan gøre meget. KAN DU UDDYBE DETTE TAK.

Der er selvfølgelig flere forhold, men så bliver det tungere som nævnt dieselpumpen, kompression, aircondition m.v. PUHA JA, KAN MAN LÆSE SIG FREM TIL DETTE I HAYNES?
God fornøjelse med "tuningen" af din brændstoføkonomi. TAK

MVH MIKKEL
62969: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 11:33:02) (svar på 62962)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Mikkel

Håndbremse: Kør en tur, hold indtil siden, kroppen ind under vognen og mærk om tromlen er varm. Hvis ja, så hænger den eller er spændt for hårdt op.
Ventiler: Af med det øverste dæksel på motoren og i gang med søgeblad - Se i Haynes.
Utæt brændstofrør: Start bilen og lad motoren køre. Tjek inde under bilen om der drypper væske ned. "Klar" væske er givetvis brændstof.
Dieselpumpe: Hold fingrene væk hvis du ikke ved noget om det! Ej et Haynes projekt!
Kompression: Er motoren slidt - mange kilometer? => motorrenovering. Hvis du gør det selv, vil jeg foreslå nogle bedre bøger end Haynes. Brug et professionelt cylinderservice til slibearbejdet. De er for det meste ret gode til det.
Aircondition: Har du Aircon på bilen? Bruger du det? Hvis ikke så koble det fra ude i motorrummet (kileremmen)

Håber det gav lidt svar.

Martin ;-)
62970: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 11:37:30) (svar på 62969)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Martin

bilen har kun kørt 127.000 km og er fra 96.... så jeg tror/håber da ikke at motoren er slidt. Man justerer vel primært dieselpumpen for at få mere power og dårligere brændstoføkonomi eller hyr?

Mikkel
62975: sv: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 12:28:21) (svar på 62970)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Mikkel

Med så få kilometer burde der ikke være noget med pumpen alt sammen under forudsætning af at bilen ikke har været kørt tør flere gange. Slam fra tanken er noget skidt noget i pumpen. Nå det problem har du jo ikke.

Motoren burde ikke være slidt hvis alle seviceeftersyn er overholdt og den ikke er blevet brugt til meget hårdt arbejde.

Med hensyn til justering af pumpen har du ret.

Martin ;-)
62976: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 13:28:52) (svar på 62969)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Bemærk at min bil, der er beskrevet længere oppe, og kører 9 KM/L har Air condition. jeg bruger den dog ret sjældent, men det er vist meget begrænset hvor meget ekstra brændstof den bruger når den ikke er tændt.

MVH Jakob E S
62965: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 11:11:41) (svar på 62960)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Jeg tillader mig lige at supplimere Martins fornuftige indlæg:

Har du slør i styretøjet? Jeg har lige fået strammet hele undervognen og styretøjet op, og vupti. Så blev brændstoføkonomien mærkbart bedre.

Hilsen Jens
62967: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (06-05-2008 11:14:38) (svar på 62965)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Jens

Ja, det har jeg faktisk i den der dims der sidder på styrestangen imellem de to kryds....

Mvh Mikkel
62998: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (07-05-2008 09:50:44) (svar på 62967)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Mikkel.

Så er det bare på med arbejdshandskerne ;-)

God fornøjelse!

Hilsen Jens
63121: sv: sv: sv: sv: sv: dieseløkonomi 300TDI (09-05-2008 14:37:15) (svar på 62998)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.227)
Der kan være olie/slam i intercooleren, skylles med specialvæske, slanger til og fra denne kan være kollapset
indvendig.