Hej forum
Jeg skal skifte min 2,25 D motor ud med en anden (næsten) mage til i min 88" SIII renoveringsprojekt. Mit spørgsmål går på indsugningsmanifolden og de tilhørende slanger. Jeg kan ikke huske hvordan de sad på den oprindelige motor, som jeg pillede ud for snart længe siden. Og jeg har ikke selv afmonteret dem på den "nye" motor. Så jeg er på ret bar bund her :-)
Vedhæftet dette indlæg er et billede af den "gamle" manifold, som jeg har tænkt mig at genbruge på den nye motor. Den har - som det fremgår - en studs på siden og en gummislange i enden. Hvor skal de forbindes hen? Jeg bruger ikke det berømte spjæld, der kunne lukke og lave undertryk til bremseforstærkeren (og som i øvrigt efter sigende gjorde det håbløst at få motoren til at gå ordentligt). Derimod vil jeg bruge en remtrukket pumpe, der skal levere undertryk til bremseforstærkeren.
Så spørgsmålene er nu:
1) Hvor skal slangen hen? Jeg TROR, at gummislangen skal forbindes med studsen på den "hat", der sidder oven på motorens ventildæksel. Men hvorfor egentligt? Hvad glæde har motoren af at få lavet udertryk under ventildækslet? Eller går der en forbindelse længere ned, så det er krumtaphuset, den udlufter?
2) Hvad skal der sidde på studsen? Som sagt vil jeg give bremseforstærkeren undertryk via en remtrukket pumpe, så kan jeg bare proppe studsen af?
Den "nye" manifold vedhæfter jeg et billede af umiddelbart efter dette indlæg (jeg kan kun finde ud af, at vedhæfte ét billede pr indlæg).
vh Niels